تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بازداشت دو روزنامه نگار در هلند

دو گزارشگر روزنامه "تلگراف" در هلند به اتهام افشای اطلاعات محرمانه دولتی بازداشت شدند. این دو روزنامه‌نگار اطلاعاتی مربوط به یکی از سران باندهای تبهکار موسوم به "مینک.ک" را که هم اکنون در بازداشت پلیس است، در روزنامه درج کرده اند. از این اطلاعات چنین برمی‌آید که یکی از کارمندان سازمان اطلاعات و امنیت هلند با این گروه تبهکار ارتباط داشته و اطلاعات محرمانه مربوط به مینک را انتقال داده است.

سازمان قضایی هلند گفته است تا زمانی که گزارشگران روزنامه تلگراف منبع خود را اعلام نکنند، دربازداشت خواهند ماند.

دیروز به همین مناسبت ده‌ها روزنامه‌نگار در لاهه، روبه‌روی ساختمان وزارت دادگستری دست به تظاهرات زدند. همچنین یوپ دالمایر، دبیر سندیکای روزنامه نگاران هلند، شکواییه‌ای را که به امضای صدها روزنامه‌نگار رسیده بود، تسلیم وزیر کرد.

روزنامه تلگراف دیروز صفحه اول خود را اختصاص به این خبر داد و تیتر بزرگش این بود: "دو گزارشگر ما را آزاد کنید".

در ابتکار عملی دیگر، که به نشانه حمایت از این دو روزنامه‌نگار هلندی صورت گرفت، دو تن از سردبیران تلگراف دیروز به بازداشتگاه رفتند تا روزنامه تلگراف را به دست همکاران خود برسانند.

سازمان اطلاعات و امنیت هلند به منظور پیدا کردن منبع اطلاعاتی این روزنامه نگاران، مدتی طولانی تلفن‌های آنان را شنود می‌کرده است، که با شکایت روزنامه‌نگاران و حکم دادگاه مجبور به توقف این کار شد.

به نظر توماس برنینگ، دبیر انجمن روزنامه‌نگاران هلند، حفظ هویت منبع خبر برای روزنامه‌نگاری از اهمیت حیاتی برخوردار است.

توماس برنینگ اظهار داشت: اگر روزنامه‌نگاران وادارشوند که هویت منابع اطلاع رسانی‌شان را فاش کنند، دنباله‌روی قوه قضاییه خواهند شد. بدین ترتیب، دیگر کسی جرأت نمی‌کند که به رسانه‌ها مراجعه کند و اطلاعاتش را درمورد وقایع حساس در اختیار ما بگذارد. در نتیجه وظیفه مهم رسانه‌ای که همانا نظارت دقیق بر ناهنجاری‌های جامعه است از بین می‌رود.

پژوهشگران روزنامه‌نگاری می‌گویند: "فساد در دستگاه‌های قضایی و پلیس بیشتر اوقات به مدد افرادی از درون همین دستگاه‌ها فاش می شوند. بدون این افراد هرگز موفق به کشف بسیاری از موارد فساد در جامعه نخواهیم شد. اگر ما هویت آنان را فاش کنیم، آنها در خطر قرار می‌گیرند. این افراد باید مطمئن باشند که حفظ هویت‌شان تضمین می شود. درغیراین صورت طبیعی است که هرگز حاضر نخواهند شد از فساد در جامعه پرده بردارند".

تایس برمان، نماینده پارلمان اروپا که خود سابقه روزنامه‌نگاری دارد، و دیروز برای رسیدگی و اعتراض به این موضوع به لاهه رفته بود، در گفت‌وگو با خبرگزاری ان. او. اس هلند گفت: " خبررسانی وظیفه اصلی یک رسانه و از ارکان دموکراسی است. اگردرجامعه‌ای برای خبررسانی محدودیت ایجاد شود، باید به وجود دموکراسی در آن جامعه شک کرد".

مترجم: کبری قاسمی
منابع: روزنامه تلگراف؛ ان. ار. سی؛ و خبرگزاری دولتی هلند

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


مجسمه‌ساز تندیس‌های کاغذی

از تولد تا مرگ ریلکه

درگذشت فرخ غفاری

نگرانی از تأخیر در اعلام نتایج آراء

سرچشمه‌های ادبیات وحشت