تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

"شورشیان عراقی به خودکفایی رسیدند"


بر پایه یک سند محرمانه دولت آمریکا، شورشیان عراقی هم‌اکنون به خودکفایی مالی دست یافته‌اند. منابع مالیِ شورشیان عراقی از راه قاچاق نفت، آدم‌ربایی، جعل و دیگر جرایمی تأمین می‌شود که دولت عراق و حامیان آمریکایی‌اش در بیشتر موارد از جلوگیری آنها ناتوان هستند.

دراین گزارش محرمانه که به دست نیویورک تایمز رسیده، برآورد شده است گروه‌هایی که پشت نا‌‌آرامی‌ها و حمله‌های تروریستی عراق قرار دارند، سالانه ۷۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار از راه فعالیت‌های غیرقانونی کسب درآمد می‌کنند. گفته می‌شود ۲۵ تا ۱۰۰ میلیون دلار از کل این درآمد از راه قاچاق نفت و دیگر فعالیت‌‌های مرتبط با صنعت دولتی نفت است که مقامات دولتی هم در آن مشارکت دارند.

مبلغی نزدیک به ۳۶ میلیون دلار نیز در طول سال گذشته به آدم‌ربایان باج داده شده است تا جان صدها قربانی گروگان‌گیری در امان بماند.

در این گزارش همچنین برآورد شده است دولت‌های خارجی (بدون ذکر نام) ۳۰ میلیون دلار در سال گذشته به آدم‌ربایان باج داده‌ند.

نیویورک تایمز به نقل از مقامات بلند پایه آمریکایی می‌نویسد که دو کشور مذکور، فرانسه و ایتالیا هستند.

یک مقام بلندپایه آمریکایی درعراق، که نسخه‌ای از این گزارش محرمانه را در اختیار نیویورک تایمز گذاشته است می‌گوید این یافته‌ها می‌تواند کمکی باشد به درک بیشتر ایالات متحده از چالش‌هایی که با آن در عراق مواجه است.

نیویورک تایمز می‌نویسد از این گزارش چنین بر‌می‌آید دست‌کم در کوتاه مدت، امیدی به جلوگیری از درآمدهای شورشیان عراقی وجود ندارد. از جمله این‌که مقامات آمریکایی هنوز پس از سه سال‌ونیم که از سرنگونی صدام حسین می‌گذرد، از شورشیان عراقی چیز زیادی نمی‌دانند.

دیگر آن‌که این گزارش، در بسیاری از موارد تصویری نا‌امید کننده از توانایی یا خواست دولت عراق برای قطع کردن منابع درآمدی شورشیان را نشان می‌دهد.

تهیه‌کنندگان این گزارش می‌گویند به احتمال زیاد "منابع مالی تروریست‌ها و شورشیان در عراق، مستقل از کمک‌های خارجی نیز در حال حاضر برای این موجودیت و عملیات این گروه‌‌ها کفایت می‌کند".

یکی از نتیجه‌های شگفت‌آور این گزارش این است که " اگر این برآوردها در مورد درآمدها و هزینه‌ها درست باشد، گروه‌های تروریستی و شورشی در عراق مازاد درآمد خود را می‌توانند برای پشتیبانی از دیگر سازمان‌های تروریستی به بیرون از این کشور بفرستند".

این تحقیقات ،که به‌دست یک گروه کاری که درباره منابع مالی شورشیان در عراق پژوهش کرده‌ است، در ماه ژوئن به پایان رسید.

به گزارش نیویورک تایمز، یک مقام دولت بوش وجود این گروه کاری را تأیید کرده است. همین منبع آگاه می‌گوید شورای امنیت ملی آمریکا افرادی را از سیا، اف‌بی‌آی، آژانس اطلاعاتی وزارت دفاع، وزارت امورخارجه، وزارت خزانه‌داری و ستاد مشترک ارتش آمریکا برای تهیه این گزارش مأمور کرد.
سرپرستی این گروه نیز برعهده "خوآن زارات" معاون وزیر امور خارجه در امور مبارزه با تروریسم بوده است.

بنا براین تحقیق، وفاداران صدام " به‌هیچ‌روی منبع عمده‌ای برای گروه‌های تروریستی یا شورشی در عراق نیستند". زیرا ۶ر۳ میلیارد دلار دارایی رژیم پیشین عراق مسدود شده است و طرفداران صدام پی‌برده‌اند که بازگشت رژیم بعث شدنی نیست.

برپایه این تحقیق، برخی از طرفداران صدام هدایت گروه‌های شورشی را برعهده دارند اما بیشتر آنها به خارج از کشور فرار کرده‌اند که"ده‌ها یا صدها میلیون دلار" در اختیار دارند و از طریق پول‌شویی و انتقال دارایی‌ها به دوستان و خویشاوندان، این پول‌ها را پنهان کرده‌اند".

بر اساس این تحقیق، الگوی تأمین منابع مالی گروه‌های شورشی، از سرمایه‌گذاری وفاداران صدام در سال ۲۰۰۳، به تزریق پول کلان از طرف "جنگجویان و رابط‌های خارجی" در سال ۲۰۰۴ تغییر پیدا کرد. پس از سال ۲۰۰۴ نیازهای مالی شورشیان عراقی از طریق مجموعه‌ای از منابع بومی تأمین می‌شود.

در این گزارش آمده است: " درحال حاضر ارزیابی ما این است که این گروه‌ها بیشتر منابع خود را از طریق قاچاق نفت و فعالیت‌های مربوط به آن، آدم ربایی و دیگر کارهای مجرمانه در عراق به‌دست می‌آورند".

نظرهای خوانندگان

در این گزارش از منابع مالی گروههای وابسته به جمهوری اسلامی چون حزب الدعوه نامی برده نشده است . حتما آدرس نداشته اند!

-- منوچهر جلالی ، Nov 29, 2006 در ساعت 10:54 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


مجسمه‌ساز تندیس‌های کاغذی

از تولد تا مرگ ریلکه

درگذشت فرخ غفاری

نگرانی از تأخیر در اعلام نتایج آراء

سرچشمه‌های ادبیات وحشت