تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بوش: عراق برای همکاری با ایران خود تصمیم می‌‌گیرد


جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا | عکس از رویترز

جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه گفت این بر عهده عراق است که بخواهد برای کمک بیشتر در برقراری امنیت در این کشور، با ایران و سوریه همکاری کند یا خیر.

آقای بوش که پیش از رفتن به لتونی، برای شرکت در نشست رهبران ناتو، در استونی سخن می‌گفت اظهار داشت: "عراق یک کشور مستقل است که سیاست خارجی‌ خود را اجرا می‌کند".

آقای بوش در عین حال اظهار داشت شرط‌های ایالات متحده برای گفت‌وگوی مستقیم همچنان به‌قوت خود باقی‌ست. رییس‌جمهوری آمریکا خاطر نشان کرد که تهران نخست باید غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

جورج بوش گفت: "ایران می‌داند چگونه باید با ما بر سر میز بنشیند"؛ ایرانی‌‌ها باید چیزی را که پیش از این گفته بودند به انجام برسانند و آن این است که "غنی‌سازی اورانیوم را به‌نحو اثبات‌پذیری به حالت تعلیق درآورند".

جلال طالبانی، که پس از چند روز تأخیر روز دوشنبه به تهران سفر کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که با سران ایران درباره پرونده امنیتی عراق نیز گفت‌وگو می‌کند.

جلال طالبانی در تهران گفت: "ما در درجه‌ اول قصد داريم روابط خود را با جمهوری اسلامی ايران در همه زمينه‌ها گسترش دهيم و در اين زمینه مذاكراتی خواهيم داشت".

رييس‌جمهوری عراق در ادامه افزود: "ما در اين سفر همچنين درباره پرونده امنيتی عراق نيز صحبت خواهيم كرد؛ چرا كه عراق نيازمند كمك‌های همه‌جانبه ايران برای مبارزه با تروريسم و ايجاد ثبات است".

آقای احمدی‌نژاد نیزدر این کنفرانس خبری گفت "ایران برای همکاری با عراق در هیچ زمینه‌ای محدودیت ندارد و هر كمكی كه از دست دولت و ملت ايران برای تقويت امنيت عراق برآيد"، انجام می‌‌دهد.

از سوی دیگر، جلال طالبانی امروز سه‌شنبه با رهبر ایران نیز دیدار کرد. آيت الله خامنه‌ای در ديدار جلال طالبانی ریيس جمهور عراق و هيأت همراه گفت: "استمرار ناامنی و كشتار در عراق به ضرر همه كشورهای منطقه است و جمهوری اسلامی ايران، كمک برای استقرار امنيت در عراق را وظيفه دينی و انسانی خود می داند".


رهبر ایران افزود: "در صورت درخواست دولت عراق، ايران از هيچ اقدامی برای كمک به برقراری ثبات و امنيت در عراق فروگزار نخواهد كرد".

آیت‌الله خامنه‌ای سیاست آمریکا را عمده‌ترین علت اوضاع بحرانی عراق برشمرد و گفت:
"علت اصلی وضع كنونی عراق، سياست‌های آمريكاست كه از طريق واسطه هايی اجرا می‌شود".

آيت الله خامنه‌ای نخستين گام برای حل مسأله نا‌امنی عراق را خروج اشغالگران از اين كشور و سپردن مسائل امنيتی به دولت مردمی عراق دانست.

رهبر ایران در ادامه گفت:" آمريكايی‌ها در عراق موفق نخواهند شد و ادامه اشغال عراق، لقمه‌ای نيست كه از گلوی آمريكا پايين رود".

در این دیدار که رییس‌جمهور ایران نیز حضور داشت، آقای طالبانی ضمن قدردانی از کمک‌های ایران به عراق درباره ناآرامی‌های این کشور گفت: " عوامل ناامنی و كشتار مردم در عراق كسانی هستند كه از عراق دموكراتيک و نوين با دولتی مردمی به شدت نگرانند".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


مجسمه‌ساز تندیس‌های کاغذی

از تولد تا مرگ ریلکه

درگذشت فرخ غفاری

نگرانی از تأخیر در اعلام نتایج آراء

سرچشمه‌های ادبیات وحشت