تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

فرصت دو ماهه برای ثبت پایگاه‌های اینترنتی در ایران

هيأت وزيران ایران آيين‌نامه ساماندهی فعاليت پايگاه‌های اطلاع رسانی اينترنتی را تصويب كرد.

براساس ماده ‪ ۳‬آيين‌نامه ساماندهی فعاليت پايگاه‌های اطلاع رسانی ايرانی، وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی ضمن‌ مديريت ساماندهی و نظارت‌ بر پايگاه‌های اطلاع رسانی اينترنتی، از فعاليت پايگاه‌های اطلاع رسانی اينترنتی ايرانی ثبت شده و با فعاليت‌های مجاز و سالم در كشور حمايت می‌‌كند.

«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است كه ساختار مناسب تشكيلاتی را با استفاده از ظرفيت‌های موجود برای ساماندهی، هدايت و حمايت از فعاليت‌های اينترنتی مجاز و برخورد قانونی با فعاليت‌های غيرمجاز پيش‌بينی و راه‌اندازی كند و همچنين بودجه مناسب ساليانه را به منظور سالم‌سازی و سامان‌بخشی به فعاليت‌های اينترنتی در كشور پيش‌بينی كند».

«تعيين شرايط لازم براي پايگاه، مديران مسئول سايت‌ها، و تعيين سازوكار مناسب به منظور ثبت رسمی پايگاه‌های اطلاع رسانی، و لغو آنها و اعلام عمومی هر مورد، و همچنين اتخاذ راهكارهای اجرايی مناسب برای حمايت مادی و معنوی از عوامل تقويت‌كننده فعاليت‌های سالم و مفيد اينترنتی با اولويت خبررسانی از جمله وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است».

در گزارش روز دوشنبه دبيرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین آمده است: «پايگاه‌ها و سايت‌های اطلاع رسانی اينترنتی بايد با رعايت قوانين كشور و مقررات مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشخصات مربوط و هويت مدير مسئول خود را در وزارت ارشاد ثبت‌ كنند. به سايت‌هايی كه قبلا فعاليت خود را شروع كرده‌اند، دو ماه از زمان ابلاغ اين آيين نامه فرصت داده شده تا اين موارد را به ثبت برسانند».

«گروهی مركب از وزيران فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات و دادگستری وظيفه تعيين مصاديق پايگاه‌های غيرمجاز اينترنتی را برعهده دارند. این گروه همچنين مرجع رسيدگی به درخواست تجديدنظر مسئولان پايگاه‌های ثبت شده‌ای است كه به دليل تخلف مسدود می‌‌شوند».

فصل سوم اين آيين نامه به تخلفات پايگاه‌های اطلاع‌رسانی و نحوه رسيدگی به آنها كه حسب مورد از تذكر رسمی تا مسدودسازی موقت يا تعطيل دايمی را شامل می‌‌شود، اختصاص يافته است.
«اهانت به اديان آسمانی و مقدسات اسلامی ، درج مطالب تفرقه‌افكنانه و توهين‌به اقوام و اقليت‌های مذهبی، اشاعه منكرات و ترويج فحشا ، انتشار اطلاعات خصوصی و شخصی افراد و نشر اكاذيب و افترا از جمله تخلفات پيش بيني شده در آيين‌نامه ساماندهی فعاليت پايگاه‌های اطلاع رسانی اينترنتی ايرانی است».




از دست ندهید


در گذشت مصطفی کسروی؛ آهنگساز

یک اتفاق کوچک ۵۰ ساله

اردشير زاهدی از جرالد فورد می‌گويد

چرا هلندی پُز نمی‌دهد

درخواست کمک شجریان برای بم