تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

چراغ سبز ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی


رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران

ایران پذیرفته است گزارش‌های عملیات غنی‌سازی آزمایشی اورانیوم را درنطنز در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بگذارد. از سوی دیگر، ایران موافقت کرده است که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ازتأسیساتی که "ذرات مشکوک اورانیوم غنی‌شده" در آن یافت شده است، نمونه‌برداری‌های بیشتری انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین، محمد البرادعی، رییس سازمان انرژی اتمی، که خود، خبر این پیشنهادها را اعلام کرد، این دو تصمیم را "گام‌هایی مهم" خواند.

نماينده دائم ایران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با صدور بيانيه‌ای در نشست ديروز شورای حكام آژانس، از اینکه رونده هسته‌ای ایران در شورای امنیت بررسی می‌شود ابراز تاسف کرد و در عین حال پیشنهاد‌های ایران را به اطلاع محمد البرادعی، رییس آژانس، رساند: "علی‌‌اصغر سلطانيه" در این بیانیه اعلام کرد:

"بر اساس دستورات دولت متبوع، من تمايل دارم كه در پاسخ به درخواست شما اينگونه به اطلاع برسانم كه نمونه‌برداری محيطی بيشتر از تجهيزات دانشگاه فنی كه از آنجا پيش از اين نيز نمونه‌برداری محيطی صورت گرفته می‌‌تواند بار ديگر انجام شود. اين تصميم به منظور نشان دادن عزم مربوط به همكاری بيشتر با آژانس و بخصوص جنابعالی، در تسهيل و رفع ابهامات، اتخاذ شده است.

متعاقب درخواست شما برای دسترسی به سوابق فعاليت مربوط به مركز PFEP، من افتخار دارم كه به اطلاع برسانم كه رئيس سازمان انرژی اتمی ايران موافقت كرده كه به كاربران راهنمايی لازم را برای انجام اين كار ارايه كند. اگر چه سازمان انرژی اتمی ايران هم‌اكنون سوابق فعاليت‌ها را ارايه كرده است. ايران دسترسی آژانس به اين اطلاعات را به عنوان تعهد خود نمی‌‌داند اما اين تصميم در راستای روح همكاری با آژانس و خصوصاً جنابعالی و در راستای تسهيل فعاليت‌های آژانس در ايران ايران اتخاذ شده است".

ایران درحالی به آژانس پیشنهاد همکاری بیشتر می‌کند که شورای حکام آژانس پس از سه روز گفت‌وگو، از اعطای کمک فنی در ساخت نیروگاه آب سنگین اراک سر باز زد.

با این همه، از میان هشت طرح هسته‌ای که ایران برای آنها از آژانس درخواست کمک فنی کرده، به‌غیر از رآکتور اراک، دیگر پروژه‌ها از پشتیبانی فنی آژانس برخوردار شدند. ایران و آمریکا هرکدام این را برای خود یک پیروزی تلقی می‌کنند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به خودداری آژانس از اعطای کمک فنی در ساخت رآکتور اراک گفت: "آژانس تكاليفی دارد؛ از جمله كمک به اجرای پروژه در كشورهای عضو؛ كه اگر انجام داد ما تشكر می‌كنيم و اگر هم انجام نداد ما خودمان انجام می‌دهيم".

ایران اعلام کرده است از رآکتور اراک برای تولید ایزوتوپ‌های رادیواکتیو که در تشخیص و درمان سرطان کاربرد دارد، استفاده خواهد کرد.

منتقدان می‌گویند رآکتور تحقیاتی آب سبک ایران برای مصارف پزشکی کفایت می‌کند.
ایران در مقابل پاسخ می‌دهد که می‌خواهد، رآکتور قدیمی تحقیقاتی تهران را از رده خارج و راکتور آب سنگین اراک را راه‌اندازی کند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


درگذشت فرخ غفاری

نگرانی از تأخیر در اعلام نتایج آراء

سرچشمه‌های ادبیات وحشت

چرا کلاغ‌ها محبوب شدند؟

جشن یک‌سالگی شب‌های بخارا