تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

عملیات نجات معدنچیان لهستان نا‌کام ماند


همه معدن‌چیانی که بر اثر انفجار گاز در یک معدن زغال سنگ در لهستان به دام افتاده بودند، جان خود را از دست داده اند. حادثه اخیر که در یک کیلومتری سطح زمین رخ داده، بزرگ‌ترین فاجعه معدن در لهستان از دهه ۱۹۷۰ تا کنون به شمار می‌رود.

امروز رسماً اعلام شد در جریان این انفجار، که شامگاه پنج‌شنبه در معدن هالمبا (Halemba) در شهر رودا اسلاسکا (Ruda Slaska) و در ۱۰۵ کیلومتری جنوب غربی ورشو رخ داده، ۲۳ نفر کشته شده‌اند. به گزارش یونایتد پرس، تعدادی از اجساد به حدی سوخته‌اند که قابل شناسایی نیستند.

عملیات نجان جان معدن‌چیان در دو شب، در دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد و با مشکل کمبود اکسیژن در جریان بود ولی نتیجه‌ای در بر نداشت. یان گاورا (Jan Gaura) ، مدیر گروه نجات به خبرنگار تایمز گفت: «ما در پی جست‌وجوی همکارانمان که در این منطقه با ما کار می کردند برآمدیم؛ ولی از همان آغاز عملیات، تقریباً همه امیدمان را برای نجات حتا یک فرد زنده از دست دادیم. با چنان انفجاری ناشی از متان، تصور نمی‌کنم آنها هیچ شانسی برای نجات داشتند».

به گزارش رادیو لهستان، لچ کاچینسکی (Lech Kaczynski)) رییس‌جمهوری این کشور، که برای پیگیری جریان عملیات از معدن دیدن کرده بود، سه روز عزای عمومی در لهستان اعلام کرد. وی همچنین اعلام کرد بیانیه‌ای درباره دلایل وقوع این حادثه منتشر خواهد شد و بررسی‌ها نشان دهنده این است که شماری از معدنچیان از تجربه و مهارت لازم برای کار در این معدن برخوردار نبوده اند.

رادیو پولونیا افزود: «کارگران معدن هالمبا هنوز فاجعه سال ۱۹۹۰ را که در آن نوزده تن بر اثر انفجار گاز کشته شدند را نیز فراموش نکرده‌اند».

معدن هالمبا از سال ۱۹۵۷ (۱۳۳۶) مورد بهره‌برداری قرار گرفت ولی از ماه مارس گذشته، به دلیل اشباع گاز متان تعطیل شد. کارگرانی که در جریان انفجار پنج‌شنبه جان باختند، در حال تعمیر تجهیزات معدن بودند که ارزش آنها ۲۳ میلیون دلار برآورد شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


درگذشت فرخ غفاری

نگرانی از تأخیر در اعلام نتایج آراء

سرچشمه‌های ادبیات وحشت

چرا کلاغ‌ها محبوب شدند؟

جشن یک‌سالگی شب‌های بخارا