تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

همانند سازی خورشید در فرانسه




هفت عضو یک کنسرسیوم بین المللی، پیمانی را برای ساخت یک راکتور آزمایشی چند میلیارد دلاری به امضا رساندند. این راکتور قرار است برخلاف راکتورهای کنونی الگوی خورشید را در تولید انرژی به کار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژاک شیراک، رییس جمهوری فرانسه، پس از امضای این توافقنامه در پاریس گفت: " این گامی تازه برای حادثه‌ای استثنایی است".

نمایندگانی از چین، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن، روسیه، کره جنوبی و ایالات متحده موافقتنامه‌ای را به امضا رساندند که این طرح 10 میلییارد یورویی را عملی کنند..

این طرح که ایتر نام دارد از سال 2008 در جنوب فرانسه کلید خواهد خورد و هدف از آن تحقیق برای به‌گارگیری انرژی پاک و بی‌پایان است.

رآکتورهای کنونی از تکنولوژی شکافت بهره می‌گیرند، اما در رآکتور از فناوری فوسیون یا هم‌جوشی استفاده خواهد شد. در این شیوه همانند خورشید و ستارگان، از هم‌جوشی یا فوسیون هسته اتم، انرژی تولید می‌شود.

اگر ایتر از آزمایش سربلند بیرون آید، نمونه تجاری آن هم ساخته خود شد و در صورت موفقیت، راکتورهای شکافت کنونی در سراسر جهان از رده خرج می‌شوند.

ژاک شیراک ابراز امیدواری کرد اگر طرح ایتر موفق شود "ما خواهیم توانست از یک لیتر آب دریا همان‌قدر انرژی به دست آوریم که از یک لیتر بنزین یا یک کیلو زغال سنگ به‌دست می‌آوریم".

اتحادیه اروپا نیمی از هزینه ایتر را می‌پردازد و شرکای دیگر نیم دیگر آن را.
دراین طرح400 دانشمند همکاری خواهند داشت که دو سوم آنها غیرفرانسوی هستند.

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمسیون اروپایی ، که در مراسم پاریس حضور داشت امضای این موافقتنامه را " حادثه‌ای بزرگ" توصیف کرد و آن را گامی به پیش برای یافتن منابع نوین انرژی دانست که سبب دگرگونی‌های آب و هوایی نخواهد بود.

اگر فرایند فوسیون یا هم‌جوشی بخواهد در زمین شبیه سازی شود، نیازمند این است که دمای گاز مورد نیاز به بیش از 100 میلیون درجه سانتی‌گراد برسد. این دما بسیار بیشتر ازهسته مرکزی خورشید است.

انرژی به‌دست آمده از فرایند هم‌جوشی 10 ملیون برابر بیشتر از انرژی حاصل از فعل و انفعالات شیمیایی سوخت‌های فسیلی است.

برخی از گروه‌های طرفدار محیط زیست از جمله گروه صلح سبز منقتد طرح ایتر هستند. این گروه‌ها می‌گویند، شبیه سازی فرایند هم‌جوشی در زمین بی‌آنکه تضمینی برای موفقیتش باشد، منابع مالی را، از دیگر حوزه‌های انرژی جایگزین، به سوی خود می‌کشد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


درگذشت فرخ غفاری

نگرانی از تأخیر در اعلام نتایج آراء

سرچشمه‌های ادبیات وحشت

چرا کلاغ‌ها محبوب شدند؟

جشن یک‌سالگی شب‌های بخارا