تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

شبیه سازی ریگا برای رصد ایران از دوبی


نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، گفت دفتر دوبی، که برای رصد ایران تأسیس شده، ازپایگاه "ریگا" در لتونی الهام گرفته شده است.

پایگاه ریگا، درآن هنگام که آمریکا با مسکو مناسبات دیپلماتیک نداشت، یک منبع حیاتی برای جمع‌آوری اطلاعات از اتحاد جماهیر شوروی سابق بود.

نیکلاس برنز گفت: "ما جوانی را در سال ۱۹۲۶ از میلواکی، به پایگاه ریگا فرستادیم".
منظور آقای برنز،‌ جورج کنان است که بعدها به یکی ازبرجسته‌ترین کارشناسان شوروی تبدیل شد.

نیکلاس برنز در ادامه می‌گوید: "ما به او گفتیم: برو زبان روسی یاد بگیر و در ریگا بنشین. تو پنجره ما به اتحاد جماهیر شوروی هستی".

معاون وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت: "امروزهمین حرف را به این جوانان می‌گوییم. بروید دوبی. ما نمی‌توانیم به ایران برویم. شما بروید و با هر ایرانی که پیدا کردید، گفت‌وگو کنید، تا آنها را بشناسید. شما به ما بگویید که چطور باید ایران را بفهمیم".

نیویورک تایمز به نقل از آقای برنز می‌نویسد هنگامی که کاندولیزا رایس به وزارت امورخارجه آمریکا پیوست تنها دو نفر در میز ایران در واشنگتن کار می‌کردند. هم‌اینک هشت نفر در واشنگتن و شش نفر در اداره دوبی به مسائل ایران می‌پردازند.

نیویورک تایمز درادامه می‌افزاید ایرانیان مقیم دوبی که شمارشان نزدیک به دویست‌هزار نفر است از آن رو برای واشنگتن اهمیت دارند که برخلاف برخی دیگر از ایرانیان خارج از ایران، از پناهندگان سیاسی نیستند.

یکی از گروه‌های غیردولتی مستقر در دوبی، "مرکز ایرانی (برخورد) غیرخشونت‌‌آمیز کاربردی" است . این مرکز از ایرانی‌ها دعوت می‌کند تا در کارگاه‌های آموزشی خود، به آنها نشان دهد که چگونه اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در گرجستان، فیلیپین و دیگرمناطق دنیا شکل گرفته است.

این مرکز امیدوار است با برگزاری کلاس‌هایی درباره نافرمانی مدنی، به شورش‌های مسالمت‌آمیز در ایران دامن بزند.

نیویورک تایمز می‌نویسد"مرکز بین‌المللی برخورد غیرخشونت‌‌آمیز کاربردی"، که مقر آن در واشنگتن است، به برگزاری کارگا‌ههای آموزشی مرکز ایرانی (برخورد) غیرخشونت‌‌آمیزکاربردی" در دوبی کمک کرده است. این دو مؤسسه از یکدیگر جدا هستند.

نیکلاس برنز می‌گوید گذشته از رصد کردن ایران از دوبی و تعامل با ایرانیان آنجا، دولت بوش ۷۶ میلیون دلار ازکنگره درخواست کرده که این پول صرف کمک مالی به رادیو تلویزیون‌های فارسی زبان خارج از ایران می‌شود. این مبلغ همچنین برای برنامه‌های هنری، ورزشی و هربرنامه‌‌ای که به دموکراتیک شدن ایران کمک کند، هزینه می‌شود.

نظرهای خوانندگان

نیکلاس برنز می‌گوید گذشته از رصد کردن ایران از دوبی و تعامل با ایرانیان آنجا، دولت بوش ۷۶ میلیون دلار ازکنگره درخواست کرده که این پول صرف کمک مالی به رادیو تلویزیون‌های فارسی زبان خارج از ایران می‌شود. این مبلغ همچنین برای برنامه‌های هنری، ورزشی و هربرنامه‌‌ای که به دموکراتیک شدن ایران کمک کند، هزینه می‌شود.

فکر کنم این شامل «رادیو»! زمانه هم می‌شود! خوشحال باشید!

-- حسین ، Nov 20, 2006 در ساعت 06:00 PM

آمریکا به جای پدربزرگ بودن برود کشک خودش را بسابد

-- بدون نام ، Nov 20, 2006 در ساعت 06:00 PM

چرا مرجع خبر را معرفي نكرديد. من در گوگل سرچ كردم و چنين چيزي به انگليسي پيدا نشد. لطفا مرجع خبر را هم معرفي كنيد...

-- alireza ، Nov 21, 2006 در ساعت 06:00 PM

دوستان محترم خبر جذابی بود اما من این خبر ار قبلا در سایت آفتاب دیدم. خبر دزدی کار خوبی .. چی؟... نیست! بارک الله

-- مهران ، Nov 21, 2006 در ساعت 06:00 PM

اين هم يک خبر فارسی ديگر دربارة همين موضوع از آقای کلانتری (در سايت فارسی دويچه وله):
http://www2.dw-world.de/persian/iran/1.204340.1.html

-- مهران ، Nov 21, 2006 در ساعت 06:00 PM

I think its a very positive approach , that they are trying to know more about people of Iran and not only few refugees. they will know how Iranians are suffereing after the 9/11 and the scandal of being in axis of evil . how it is hurting Iranians who had not have even one member in 9/11 attacks

-- per ، Nov 22, 2006 در ساعت 06:00 PM

امریکا با این همه جنایت که در دنیا مرتکب شده برای ملتهای اگاه جای برای اعتماد به دولت امریکا باقی نمانده است

-- ش سالاری ، Dec 12, 2006 در ساعت 06:00 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


درگذشت فرخ غفاری

نگرانی از تأخیر در اعلام نتایج آراء

سرچشمه‌های ادبیات وحشت

چرا کلاغ‌ها محبوب شدند؟

جشن یک‌سالگی شب‌های بخارا