تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مشارکت ارتش هلند در شکنجه زندانیان عراق

لاهه- مأموران سازمان اطلاعات و امنیت ارتش هلند (ام.ای.ف.د) در بهار سال ۲۰۰۳ طی انجام بازجویی از مظنونان در استان مثنی در جنوب عراق از قوانین تخطی کرده‌اند. به هنگام این بازجویی‌ها هیچ مشاور حقوقی‌ای حضور نداشته و گفته می‌شود که مظنونین مجبور بوده‌اند طی جریان بازجویی عینک دودی به چشم بزنند که باعث می‌شد اطراف خود را نبینند.


بنا بر گزارش روزنامه هلندی فولکس‌کرانت، سازمان اطلاعات و امنیت ارتش این کشور ده‌ها نفر از مظنونان عراقی را در معرض نور و صدای شدید قرار داده و با استفاده از فشار شدید آب که به سمت آنها پاشیده می‌شده مظنونان را در معرض بی‌خوابی مفرط نگه می‌داشته است. وزارت دفاع این شکنجه‌ها را هیچگاه به دادستانی کل هلند گزارش نکرده‌ است.

به گزارش سخنگوی وزارت دفاع هلند یکی از سرگردهای ارتش، این موضوع را به ژاندارمری هلند گزارش کرده بود. ژاندارمری نیز به نوبه خود این مسئله را به دولت خبر داده ولی آشکار نیست که تا کدام سطح از دولتیان از این موضوع باخبر بوده‌اند.

مدیر روابط عمومی وزارت دفاع آقای یوپ فین گفت: "نمی‌دانم که آیا این موضوع به وزیر دفاع گزارش شده یا نه. از این جریان خیلی وقت می‌گذرد و همه چیز را نمی‌شود همیشه بخاطر آورد". به گزارش مقامات ارتشی این موضوع به دریابان کرون نیز گزارش شده بود ولی آقای کرون می‌گوید که از این مسئله هیچ چیز بخاطر ندارد.

مقامات و رسانه‌های هلند سرگرم تحقیق در مورد این موضوع هستند که آیا وزیر دفاع یا اشخاصی در دولت از این موضوع خبر داشته‌اند یا نه و اینکه آیا مقامات در این مورد به پنهانکاری دست زده‌اند یا خیر.

خانم فمکه هالسما از حزب سبزهای چپ خواستار به جریان افتادن تحقیقات پارلمانی در این باره شد ولی احزاب دست راستی س.د.آ و ف.ف.د این تحقیقات را لازم ندانستند. آقای فان بالن از حزب ف.ف.د که خود را از هواداران سیاست خارجی جرج بوش اعلام کرده است این موضوع را "تبلیغات انتخاباتی" نامید.

ترجمه:مانی پارسا
منابع: روزنامه ان.ار.س و فولکس کرانت

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فیلتر شدن چند سایت اطلاع‌رسانی در ایران

گلستان به روایت پرویز جاهد

آغداشلو در نقش الیزابت مقدس

همایش ایدز در تهران

مصائب برگزاری یک نمایشگاه