تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بازداشت دیپلمات سابق ایرانی در بریتانیا


سفیر پیشین ایران در اردن در بریتانیا دستگیر شد. این دستگیری بنا به موجب درخواست مقامات آمریکایی و به اتهام کوشش برای فروش تجهیزات نظامی از آمریکا به ایران صورت گرفته است.

به نوشته نشریه "میل آن ساندی" پلیس لندن، به درخواست آمریکا برای استرداد نصرت‌الله تاجیک، وی را در منزلش در دورهام انگلیس، در 26 اکتبر دستگیر کرده است.

نشریه "میل آن ساندی" بریتانیا نوشته است، ماموران وزارت امنیت داخلی آمریکا خود را به عنوان فروشندگان اسلحه به آقای تاجیک معرفی کرده و وانمود می‌کنند درصدد صدور غیر قانونی عینک‌های ویژه شب به ایران هستند.

به نوشته این نشریه جاسوسان آمریکایی چندین ملاقات مخفیانه در هتل‌های لندن ترتیب می‌دهند، و از آن‌ها فیلم می‌گیرند.

گفته می شود جاسوسان آمریکایی برای نخستین بار است که از چنین تله‌ای دربریتانیا استفاده می‌کنند.

با افشای این عملیات جاسوسان آمریکایی، این پرسش پیش آمده که آیا دولت بریتانیا از چنین عملیاتی آگاهی داشته است. اگرچنین باشد، این مساله پیش کشیده می‌شود که دولت بریتانیا برای به دام انداختن مظنونان با سازمان‌های جاسوسی غیر بریتانیایی همکاری می‌کند؛ و اگر دولت بریتانیا از این عملیات اطلاع نداشته ‌است، این پرسش پیش می‌آید که چرا جاسوسان آمریکایی بدون کنترل دولت در خاک بریتانیا فعالیت می‌کنند.

گروه‌های طرفدار حقوق بشر، از جان رید، وزیر کشور، و مارگارت بکت، وزیر امورخارجه، در این باره توضیح خواسته‌اند.

این پرونده به جنجالی تازه در بریتانیا تبدیل شده است. زیرا جاسوسان آمریکایی روش‌هایی را به کار گرفته‌اند که دربریتانیا ممنوع است. از سوی دیگر جرمی که آقای تاجیک به آن متهم شده است، احتمال دارد، در بریتانیا جرم شناخته نشود.

اگر پلیس بریتانیا چنین تله‌ای برای فردی بگذارد، پرونده‌ای که پس از آن تشکیل می‌شود، تقریبا در بیشتر موارد، از نظر دادگاه مردود است.

اکنون احتمال دارد آقای تاجیک به آمریکا استرداد شود. نصرت الله تاجیک سالها است که به همراه خانواده خود در بریتانیا زندگی می‌کند. آقای تاجیک بنا به درخواست آمریکایی‌ها و به دست ماموران بریتانیا دستگیر شد و بدون اینکه معامله گفته شده انجام شود برای یک هفته به زندان بازداشت فرستاده می‌شود.

عملیات فریب جاسوسان آمریکایی پرسش‌های تازه‌ای را درباره استرداد یکجانبه مظنونان به فراسوی اقیانوس اطلس برانگیخته است. بر این اساس شهروندان بریتانیایی را می‌توان برای محاکمه به آمریکا فرستاد.

آقای تاجیک که به تازگی به دلیل یک بیماری حاد در بیمارستان بستری بود، با وثیقه سنگین از بازداشت آزاد شده است.

وی عضو افتخاری موسسه مطالعات خاورمیانه و اسلام دانشگاه دورهام است و دارای مدرک مهندسی از دانشگاه وستمینستر است.

این شهروند ایرانی چهارم دسامبر باید در دادگاه وستمینستر حاضر شود و از خود دفاع کند.

نشریه "میل آن ساندی" می‌نویسد وکلای آقای تاجیک میگویند که وی هیچ ارتباط تروریستی و پیشینه جنایی نداشته است. تیم دفاعی تاجیک همچنین بر این نکته تاکید کرده‌اند که جاسوسان آمریکایی به طور غیر قانونی به تحریک و فریب وی دست زده‌اند.

نشریه" میل آن ساندی" به نقل از نزدیکان تاجیک می‌نوسید ک وی معتقد است بلاگردان ضدیت آمریکا با ایران شده است.

یک سخنگوی وزارت کشور بریتانیا در این باره گفت: ما مطلعیم که این فرد به اتهام فروش اسلحه از طرف دولت آمریکا تحت تعقیب است؛ هم اکنون این پرونده در دادگاه است. بنابراین ما نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم".

نظرهای خوانندگان

یاد فیلم مونیخ افتادم -- کاریش ندارن -- اما این آمریکایی ها هم بدجور نامردن ها

-- http://www.anoosh26.com/ ، Nov 12, 2006 در ساعت 03:54 PM

من هم دقیقا اولین چیزی که تو ذهنم اومد فیلم مونیخ بود. گرچه از بطور کلی از جمهوری اسلامی خوشم نمیاد، ولی اصلا حال نمیکنم که یه ایرانی از این آمریکائی های کثیف رودست بخوره! امیدوارم که زودتر ایشون تبرئه بشه.

-- بدون نام ، Nov 13, 2006 در ساعت 03:54 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فیلتر شدن چند سایت اطلاع‌رسانی در ایران

گلستان به روایت پرویز جاهد

آغداشلو در نقش الیزابت مقدس

همایش ایدز در تهران

مصائب برگزاری یک نمایشگاه