تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

جیمی کارتر: آمریکا با حسن نیت به پیروزی "اورتگا" واکنش نشان می‌دهد

دانیل اورتگا پس از پیروزی در انتخابات خواستار آشتی، ثبات و مبارزه برضد فقر شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ رییس‌جمهوری منتخب مردم نیکاراگوئه سه‌شنبه شب در سخنرانی خود به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که وی نسبت به تجارت با دید باز می‌نگرد و به دنبال "ایجاد یک فرهنگ سیاسی نوین" است که اختلاف‌ها کنار گذاشته شود و مشکلات مردم در صدر امور قرار بگیرد.

اورتگا گفت: "ما به این کشور نشان می‌دهیم که اوضاع باثبات است و می‌توانیم با کنارگذاشتن مواضع سیاسی٬ تعهد خود را به ریشه کنی فقر ثابت کنیم".

دانیل اورتگا پس از ۱۶ سال دوباره به قدرت بازمی‌گردد. اورتگا در سال ۱۹۶۳ به جبهه آزادی‌بخش ملی ساندنیستا پیوست و سپس هدایت مقاومت شهری این جبهه را عهده‌دار شد. وی در سال ۱۹۶۷ زندانی و درپی گرونگانگیری مقامات بلندپایه دولتی به دست ساندنیستا، از زندان آزاد شد.

دانیل اورتگا سال ۱۹۸۴ در سن ۳۹ سالگی برای نخستین بار در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست یافت. اورتگا درطول ریاستش با شورشیان دست راستی کونترا که از طرف آمریکا حمایت می‌شدند، جنگید. در این ناآرامی‌های داخلی ۳۰ هزار نفر در کشور کشته شدند.

با شکست اورتگا در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۹۰ دوره حاکمیت ساندنیستا در نیکاراگوئه پایان یافت. با این همه وی در همه دوره‌های بعدی درانتخابات شرکت کرد اما رای نیاورد.

اندکی پس از روی کار آمدن دانیل اورتگا در سال ۱۹۸۴، ماجرای
"ایران- کونترا" برای واشنگتن پیش آمد. گفته می‌شود دولت وقت آمریکا به‌طور پنهانی به ایران اسلحه فروخت و پول حاصل از آن‌ را به شورشیان دست راستی کونترا داد.

هم اکنون معاون دانیل اورتگا، یکی ازبزرگترین دشمنان سابق او و از شورشیان وقت کونترا است. دولت آمریکا پیش از این نسبت به روی کار آمدن دوباره اورتگا هشدار داده بود. پس از پیروزی اورتگا، آمریکا هنوز موضعی نگرفته است.

با این حال جیمی کارتر، رییس جمهوری پیشین آمریکا که ناظر انتخابات نیکاراگوئه بود، در ماناگوآ پایتخت این کشور گفت کاندولیزا رایس، به وی اطمینان داده که برای آمریکا تفاوتی نداد که چه کسی انتخاب شود. کارتر به نقل از وزیر امورخارجه امریکا گفت: "ایالات متحده به‌طور مثبت و با حسن نیت واکنش نشان خواهد داد."

در همین‌باره:

ساندنیست‌ها٬ بازگشتی متفاوت

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فیلتر شدن چند سایت اطلاع‌رسانی در ایران

گلستان به روایت پرویز جاهد

آغداشلو در نقش الیزابت مقدس

همایش ایدز در تهران

مصائب برگزاری یک نمایشگاه