تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

دولت آمریکا راهنمای ساخت بمب اتمی را از سایت خود حذف کرد

دولت آمریکا به دنبال اعتراض‌های دانشمندان تسلیحاتی، مدارک حساسی را که از رژیم پیشین عراق به دست آمده بود، از اینترنت جمع آوری کرد.

دانشمندان یک مرکز تحقیقات تسلیحاتی آمریکا از دو هفته پیش نسبت به انتشار اسناد دارای اطلاعات حساس هسته‌ای در یک سایت دولتی معترض بودند.به دنبال این اعتراض بود که مقامات دولت فدرال آمریکا به سرعت این اسناد را از این سایت اینترنتی جمع اوری کردند.

به نوشته روزنامه نیورک تایمز دولت بوش در ماه مارس گذشته به اصرار نمایندگان جمهوری خواه کنگره وب سایتی راه اندازی کرد و در آن مدارک جمع‌آوری شده ازمیان ۴۸ هزار کارتن سند را که از عراق به دست آمده بود را در اختیار عموم گذاشت. دولت بوش قصد داشت با نشان دادن این اسناد خطر صدام حسین را بار دیگر گوشزد کند.

به گزارش روزنامه نیورک تایمز در میان این اسناد، چندین سند وجود دارد که به گفته کارشناسان، راهنمای تولید بمب هسته‌ای است. این اسناد گزارش‌های بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای صدام حسین است. پس از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ این برنامه برچیده شد.

مقامات دولت فدرال روز جمعه همچنین اعلام کردند که در حال بررسی این هستند که چه هنگام نسبت به افشای این اطلاعات هشدار داده شده و مدت زمان رسیدگی به آن چقدر بوده است.

نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در کنگره آمریکا، انتشار راهنمای ساخت سلاح هسته‌ای در اینترنت را "یک لغزش امنیتی" توصیف کرد و خواستار تحقیق و تفحص در این باره شد.
اوایل این هفته نیز دو دیپلمات اروپایی گفتند که کارشناسان تسلیحاتی آژانس بین المللی انرژی اتمی به این نتیجه رسیدند که باید به آمریکا برای انتشار این اسناد هشدار بدهند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


نخستین کارگردان زن عربستان

ایران و کنگره جدید آمریکا

بازگشت متفاوت ساندنیست‌ها

ترکیب وبلاگ و رادیو در آلمان

جشن تصویر زیر سایه کیارستمی