تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

روسیه گرجی‌ها را از زمستان ترساند


صف مردم متقاضی سوخت در گرجستان، ژانویه 2005- عکس: خبرگزاری فرانسه

روسیه می‌خواهد قیمت گاز صادراتی این کشور به گرجستان را بیش از دوبرابر کند.
به گفته یک مقام شرکت دولتی گاز پروم، به ازای هر ۱۰۰۰ متر مکعب گاز صادراتی به گرجستان روسیه ۲۳۰ دلار طلب خواهد کرد.

بهای کنونی گاز صادراتی به گرجستان ۱۱۰ دلار برای ۱۰۰۰ متر مکعب است. اگر بر سر قیمت درخواستی روسیه توافق حاصل شود بهای گاز وارداتی گرجستان همپایه ثروتمندترین کشورهای اروپایی خواهد شد.

این پیشنهاد روسیه پس از آن صورت می‌گیرد که وزیران خارجه دو کشور روز چهارشنبه نتوانستند ازبحران سیاسی میان دو کشور بکاهند.

وزیر امورخارجه گرجستان روز چهارشنبه از مسکو دیدار کرد. پس از اینکه گرجستان چهار افسر روس را به اتهام جاسوسی دستگیر و آنها را از این کشور اخراج کرد این نخستین تماس مقامات بلندپایه دوکشور است.

روسیه به تلافی دستگیری افسرانش، تمام خطوط هوایی، دریایی و پستی خود را با تفلیس مسدود کرد و اقدامات پلیسی خود را علیه گرجی‌تباران افزایش داد و صدها گرجی را که مدارک اقامتشان کامل نبود از این کشور اخراج کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر امور خارجه گرجستان در واکنش به خبر افزایش احتمالی بهای گاز وارداتی از روسیه اظهار داشت که شگفت زده نشده است.

گلا بژو آشویلی گفت: "ما از روسیه تضمین گرفته‌ایم که جریان گاز و برق را قطع نکند". وی در ادامه افزود: "امیدوارم مساله بهای گاز روسیه کمتر سیاسی و بیشتر اقتصادی باشد. من امیدوارم توضیح روشنی بر سر فرمول قیمت‌گذاری به ما داده شود".

روسیه در ماه ژانویه گذشته با بستن گاز خود به روی اوکرایین مشتریان اروپایی خود را حیرت زده کرد. قطع صدور گاز به اوکرایین به این دلیل صورت گرفت که روسیه خواستار پرداخت بهای بیشتری از سوی کیف بود. پس از چهل سال این نخستین بار بود که صدور گاز به اروپا قطع شده بود.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


نخستین کارگردان زن عربستان

ایران و کنگره جدید آمریکا

بازگشت متفاوت ساندنیست‌ها

ترکیب وبلاگ و رادیو در آلمان

جشن تصویر زیر سایه کیارستمی