تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

روسیه در فروش تسلیحات از آمریکا پیشی گرفت


نمایشگاه تسلیحات امنیتی در مسکو، 2006- عکس: خبرگزاری فرانسه

روسیه و فرانسه سال ۲۰۰۵ در صادرات تسلیحات به کشورهای در حال توسعه از سایر تولیدکنندگان سلاح‌های نظامی پیشی گرفتند. میزان فروش تسلیحاتی امریکا به کشورهای در حال توسعه از ۴/۳۵ درصد در سال ۲۰۰۴ به ۵/۲۰ در سال ۲۰۰۵ کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز بر اساس گزارش سالیانه کنگره امریکا، ایالات متحده در سال ۲۰۰۴ ارزش صادرات تسلیحاتی‌اش به کشورهای در حال توسعه برابر با
نه میلیارد و چهارصد دلار بود که این رقم در سال ۲۰۰۵ به شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید.

در همین حال روسیه ۷ میلیارد دلار به آسیا، افریقا و امریکای لاتین صادرات نظامی داشت که نسبت به سال پیش از آن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش نشان می‌دهد.

عمده ترین خریداران تسلیحاتی روسیه چین، هند و ایران هستند.

سال گذشته مسکو قرار دادی ۷۰۰ میلیون دلاری برای صدور موشک‌های زمین به هوا امضا کرد. طراحان نظامی امریکایی از آن بیم دارند که فروش این موشک‌ها به مانعی عمده برای "حمله احتمالی" به تاسیسات هسته‌ای ایران تبدیل شود.

فرانسه دومین صادرکننده تسلیحات به کشورهای در حال توسعه است که سال ۲۰۰۵ ارزش صادراتش به این کشورها به شش میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

امریکا با شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار جایگاه سوم و بریتانیا با دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار جایگاه چهارم را در این بازار دارد.

گزارش سالانه کنگره امریکا نشان می‌دهد در میان خریداران تسلیحاتی کشورهای در حال توسعه هند با ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار، عربستان سعودی با سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و چین با دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۵ به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قراردارند.

در سند سالانه کنگره ایالات متحده آمده است که سفارش‌های تسلیحاتی در سال ۲۰۰۵ به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

ارزش کل قراردادهای تسلیحاتی در سال ۲۰۰۵ به ۴۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش داشت. در میان آماری که کنگره امریکا از سال ۱۹۹۸ منتشر کرده این رقم بیشترین میزان را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۰۳ خرید‌های تسلیحاتی کشورهای در حال توسعه ۲۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود. این گزارش حاکی از آن است پس از سال‌ها پیشرو بودن کشورهای خاورمیانه در خرید‌های تسلیحاتی، دیگر بازارهای آسیایی، خاوررمیانه را پشت سر گذاشتند.

این در حالی است که از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ سهم کشورهای آسیایی(غیرخاورمیانه‌ای) تنها ۳۹درصد کل خریدهای تسلیحاتی کشورهای در حال توسعه بود.

با این‌که روسیه در میان صادرکنندگان تسلیحات به کشورهای در حال توسعه ازامریکا سبقت گرفته است٬ایالات متحده در سطح جهان هنوز رتبه نخست در فروش تسلیحات را دارد.

در این گزارش کشورهای در حال توسعه دربرگیرنده همه کشورها به غیر از امریکا، کشورهای اروپایی، کانادا، ژاپن، استرالیا و نیوزلند هستند.

نظرهای خوانندگان

lotfan ahang haye jadide irani ra dashteh bashid

-- zohre ، Jan 19, 2007 در ساعت 01:19 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


آنها که تصویر «ایران» را می‌سازند

ترافیک، تجارب دیگران و ناکارآیی ما

فرهنگ بیگانه یا پوست دوم؟

خشونت سیاسی در جهان غرب و جهان اسلام

چند نکته براي بهبودِ شيوه‌ی نگارشِ فارسىِ