تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

کشف ۳۰ طرح تروریستی در بریتانیا

رییس اداره امنیت داخلی بریتانیا می‌گوید این کشور تاکنون به وجود ۳۰ طرح تروریستی پی برده است.

"الیزا منینگهام-بولر"، رییس اداره امنیت داخلی بریتانیا که برای گروهی از دانشگاهیان در لندن سخن می‌گفت همچنین اعلام کرد مقامات امنیتی پنج طرح تروریستی بزرگ را پس از حملات تروریستی سال ۲۰۰۵ لندن کشف کرده‌اند.


رییس اداره امنیت داخلی بریتانیا- عکس: خبرگزاری فرانسه

رییس اداره امنیت داخلی بریتانیا اظهار داشت مقامات امنیتی این کشور از "چندین طرح برای کشتار مردم و ضربه به اقتصاد" مطلع بودند.

وی افزود: "منظور من از چندین طرح چیست؟ پنج تا؟ ده تا؟… نه! نزدیک به ۳۰ طرح که ما درحال حاضر از آنها خبردار هستیم".

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ الیزا منینگهام-بولر گفت اداره امنیت داخلی و پلیس بریتانیا ۲۰۰ سلول عملیاتی را ردیابی کردند که بیش از ۱۶۰۰ نفر یا در حال طرح ریزی اقدامات تروریستی در داخل و خارج ازبریتانیا بودند یا اینکه به نوعی موجبات آن را فراهم می‌کردند.

پیش از این مقامات بلندپایه امنیتی بریتانیا از کشف چندین طرح تروریستی خبر داده بودند، اما این نخستین باراست که رییس اداره امنیت ملی بریتانیا به تعداد این طرح‌ها اشاره می‌کند.

رییس ام. آی. ۵ در ادامه تصریح کرد این طرح‌ها "اغلب با سازمان القاعده در پاکستان مرتبط است، و القاعده از طریق واسطه‌هایش به پیاده نظام عمدتا بریتانیایی خود راهنمایی و آموزش می‌دهد".

روز سه شنبه این هفته یک دادگاه در بریتانیا مردی را به جرم طرح‌ریزی حملات تروریستی به حبس ابد محکوم کرد.
دارین باروت سی و چهار ساله که یک تازه مسلمان است، قصد داشت در متروی لندن بمب منفجر کند. دارین باروت همچنین در نظر داشته با استفاده از مواد رادیو اکتیو "بمب کثیف" منفجر سازد.

دادستان‌ها می‌گویند این شهروند بریتانیایی قصد داشته به صندوق جهانی پول، بانک جهانی، بازار بورس نیویورک و چند مرکز دیگر نیز در آمریکا حمله کند.
دادستان‌ها همچنین باروت را عضو یا وابسته شبکه تروریستی القاعده می‌دانند و می‌گویند وی از جمله قصد داشته با خودروهای انباشته از مواد منجره چند هتل لندن را ویران کند.

الیزا منینگهام-بولر اظهار داشت: "امروز ما شاهد استفاده از بمب‌های دست ساز خانگی هستیم، اما خطری که فردا ما را تهدید می‌کند استفاده از عوامل شیمیایی و بیولوژیک، مواد رادیو اکتیو و چه بسا فناورری اتمی است".

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


فیلتر شدن چند سایت اطلاع‌رسانی در ایران

گلستان به روایت پرویز جاهد

آغداشلو در نقش الیزابت مقدس

همایش ایدز در تهران

مصائب برگزاری یک نمایشگاه