تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مانور دریایی مشترک امریکا در خلیج فارس


گشت هلی‌کوپتر در اطراف ناو هواپیمابر آیزنهاور در نزدیکی پورتوریکو- عکس:خبرگزاری فرانسه

دوشنبه این هفته نیروهای نظامی چند کشور به رهبری ایالات متحده در در خلیج فارس به تمرین نظامی خواهند پرداخت.

دراین مانور که در سواحل غربی ایران در خلیج فارس انجام می‌شود استرالیا، بحرین، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و ایالات متحده حضور دارند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه گزارش می‌دهد که هدف از این مانور شبیه‌سازی بازرسی از کشتی‌هایی است که حامل محموله‌های غیرقانونی نظامی هستند.

در این مانور نظامی 19 کشور دیگر هم که عضو "طرح منع گسترش سلاح‌های کشتارجمعی" (PSI)هستند، به طور محدود مشارکت ‌می‌کنند.

از زمانی که جورج بوش به قدرت رسیده است کشورهای عضو طرح منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بیست و چهار بارمانور نظامی برگزار کرده‌اند اما این نخستین بار است که این تمرین‌های نظامی در خلیج فارس به اجرا در‌می‌آید و برای اولین بار است که کشورهای خاورمیانه در آن شرکت دارند.

افزون بر بحرین که نقش فعالی در این مانور دارد کویت، قطر و امارات هم ناظرانی به این مانور دریایی فرستاده‌‌اند.

رابرت جوزف، معاون وزارت امورخارجه امریکا در امور کنترل تسلیحاتی و امنیت بین‌الملل می‌گوید: "این تمرینی است برای محک زدن توانایی ما برای رهگیری نقل و انتقالات غیر‌قانونی".

یکی دیگر از مقامات وزارت امور خارجه امریکا بی‌‌‌آنکه نامی از ایران ببرد به خبرگزاری فرانسه گفت هدف از این مانور نظامی رهگیری شناورهایی است که محموله‌های مرتبط برای برنامه هسته‌‌ای حمل می‌کنند و مقصدشان کشوری است که در منطقه نسبت به گسترش سلاح‌های هسته‌ای نگرانی ایجاد کرده است.

ناو هواپیمابر آیزنهاور 16 اکتبر گذشته آب‌های سنگاپور را به سوی خلیج فارس ترک کرده بود.
وزارت امورخارجه ایران این مانور نظامی را "خطرناک و مشکوک" توصیف کرده است.

نظرهای خوانندگان

شکی نیست که این مانور با موارد مشابه بسیار متفاوت است. تیم سیاسی تندروهای کاخ سفید در معادلات منطقه ی خاورمیانه اندوخته ی قابل دفاعی ندارند ضمن اینکه آشکارا از بحران عراق حرف میزنند و حتی آن را برای آمریکا به ویتنام تشبیه میکنند.از آسیب پذیری اسرائیل در برابر جنبشهای منطقه ای در وحشت هستند بویژه اینکه -در اظهارات-قائل به ارتباط قوی بین ایران با نا آرامیهای منطقه هستند. و همیشه سعی کرده و میکنند که از شکاف عقیدتی شیعه و سنی وارد شده تا بحران را به نحو دلخواه کنترل و یا مدیریت کنند.
اینکه کشور کوچک بحرین در مقایسه با سایر شیوخ در این مانور مشارکت دارد و یا بهتر است بگوییم مشارکت داده شده است صرفا به خاطر قابل توجه بودن جامعه شیعی این کشور است.آمریکا میداند که در بین ملل کشورهای اسلامی عموما و جوامع شیعی خصوصا، قابل اعتماد نیست.البته اینجانب به مدد مسافرتی که به بحرین داشته ام خوب میدانم که اشک گوسفند بیزبان در برابر گرگ نه به خاطر گناه مرتکب شده بلکه از ترس جان شیرین است.
اتفاقا آمریکا در منطقه خیالش از بابت برخی از کشورها که جمعیت ناچیز شیعه دارند راحتتر است قطعا با این توصیف میتوان چنین بیان کرد که دلمشغولی آمریکا در عراق،لبنان و حتی بحرین بیشتر از اردن و قطر است.
یکی از استراتژی ها سنتی و موفق آمریکا در رویارویی با رویدادهای جهانی به وسط کشیدن پای دیگران بوده آنهم نه برای تقسیم منافع بلکه برای تقسیم مسئولیت، واقعیتی که در کویت هم شاهد آن بودیم و امروزه میبینیم که برنده ی اقتصادی جنگ در کویت امریکاییها بوده اند و دیگر اعضای ائتلاف بعد از جنگ پی برده اند که نقش سیاهی لشکر داشته اند.
به نظر میرسد که آمریکا برای حل بحران در خاورمیانه دست به آزمایش هر گونه سیاستی از قبیل حمایت از دیکتاتور در مقطعی از زمان و برداشتن آن در مقطعی دیگر،هجوم به کشوری حتی بدون مجوز سازمان ملل،دادن فرصت به کشوری برای نابودی یک کشور دیگر، تا آستانه ی تجزیه بردن کشوری و درگیر کردن ملت آن با جنگهای داخلی و ترس کاذب انداختن به جان کشورهای کوچک منطقه چنانکه گویی در معرض هجوم همسایه ی بزرگ قرار دارند.
نیاز به تامین انرژی برای صنایع آمریکا هر گونه دخالت این کشور در خاورمیانه را آشکار میکند و به نظر من هیچ دو دو تا چهارتایی واضحتر از این وجود ندارد که قلب زندگی سبز صنعتی در غرب از شریانهای خفته در خاورمیانه سیراب میشود.

-- عاکف ، Oct 29, 2006 در ساعت 03:17 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


نخستین کارگردان زن عربستان

ایران و کنگره جدید آمریکا

بازگشت متفاوت ساندنیست‌ها

ترکیب وبلاگ و رادیو در آلمان

جشن تصویر زیر سایه کیارستمی