تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

كشته‌‌های تصادفات كشور هر سه روز به اندازه سقوط يك هواپيما

در حالی‌که کمتر کسی را در ایران می‌شناسیم که یکی از بستگان، دوستان یا آشنایان خود را در تصادفات جاده‌ها یا خیابا‌ن‌های ایران از دست نداده باشد، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام کرد که میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در ۱۵سال آینده نه تنها کم نخواهد شد بلکه دست کم به ۵۰ هزار نفر افزایش می‌یابد.

به نظر می‌رسد این میزان مرگ ومیر بیش از تلفات جنگ‌های خونین داخلی در برخی کشورهای جهان است. با اینکه در چند سال اخیر پلیس کوشش کرده است با اجرای قوانین سخت‌گیرانه‌تر از قبیل اجباری‌کردن کمربند ایمنی، نصب دوربین‌های سرعت سنج و افزایش جریمه‌‌ها از دامنه تلفات بکاهد اما به اذعان رییس پلیس راهنمایی و رانندگی پلیس تنها در ۲۳ هزار کیلومتر از ۱۸۰ هزار کیلومتر راه‌های کشور حضور دارد و با وضع نابسمان و فرسوده را‌‌ه‌های کشور در عمل بیشتر مسیرهای ارتباطی ایران فاقد کنترل انسانی است.

پایتخت ایران هم وضعیت بهتری ندارد. برای نمونه در خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران تنها شمار اندکی دوربین سرعت سنج وجود دارد که در برخی موارد هم دیده می‌شود که کار نمی‌کنند.

یکی از اقدامات پلیس پخش تیزر‌ها و میان برنامه‌های تلویزیونی است که توانسته مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.
از دیگر اقداماتی که پلیس راهنمایی و رانندگی به دنبال آن است همکاری با وزارت آموزش‌و پرورش و گنجاندن کتاب‌های ایمنی در عبور و مرور در برنامه‌های درسی دانش‌اموزان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس پليس راهنمايی و رانندگی نيروی انتظامی در مراسم امضاي تفاهم‌نامه آموزش ترافيكي در مقاطع مختلف تحصيلی با وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اين كه سالانه در جهان يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر بر اثر تصادفات رانندگي كشته و ۵۰ميليون نفر مجروح می‌شوند، افزود: در حالی كه تصادفات در جهان ششمين عامل مرگ و مير محسوب می‌‌شود، اين موضوع در كشور ما دومين عامل مرگ و مير است.

سردار رويانيان با اشاره به اين كه در سال گذشته ۲۸ هزار نفر در اثر تصادفات رانندگی در كشور كشته شده‌اند، افزود: كشته‌های تصادفات كشور در سال گذشته هر سه روز به اندازه سقوط يك هواپيما بوده است، به شكلی كه روزانه حدود ۷۰ نفر و هر ساعت بيش از 3 نفر بر اثر تصادفات در كشور كشته می‌شوند.

رویانیان با اشاره به اين كه پليس تنها در ۲۳ هزار كيلومتر از ۱۸۰ كيلومتر راه‌های كشور حضور دارد، گفت: از يكهزار و ۱۱۵ شهر كشور تنها در ۳۱۸ شهر پليس راهور داريم.

وزير آموزش و پرورش همچنين در حاشيه امضای اين تقاهم‌نامه از توزيع آزمايشی ۳۰ هزار جلد كتاب ايمنی در عبور و مرور در مدارس ابتدايی، راهنمايی و پيش‌دبستانی تهران خبر داد و گفت: بر اين اساس ماموران راهنمايی و رانندگی آموزش اين كتابها را بر عهده خواهند داشت.
بانك جهانی به تازگی ۱۰۵ ميليون دلار برای ترمیم جاده‌های ایران كمك كرده است و دولت هم مبلغ ۸۰ میلیارد تومان به جاده‌های ایران اختصاص داده‌است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


نخستین کارگردان زن عربستان

ایران و کنگره جدید آمریکا

بازگشت متفاوت ساندنیست‌ها

ترکیب وبلاگ و رادیو در آلمان

جشن تصویر زیر سایه کیارستمی