تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

دادستان آرژانتینی خواهان دستگیری هاشمی رفسنجانی شد

یک دادستان آرژانتینی ایران را به طرح‌ریزی بمب‌گذاری مرکز یهودیان آرژانتین در سال 1994 متهم کرد و خواهان دستگیری علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس جمهوری پیشین ایران، و هفت مقام دولتی دیگر این کشور شد.

آرژانتین بارها دولت ایران را به دست‌ داشتن در این بمب گذاری متهم کرده است، اما این نخستین بار است که رییس جمهوری پیشین ایران از سوی دادگاه‌های آرژانتینی متهم می‌شود.

دادستان آلبرتو نیسمان در یک کنفرانس خبری گفت: "ما اثبات کرده‌ایم که تصمیم حمله به مرکز یهودیان آرژانتین در هجدهم ژولای 1994... در آن زمان از سوی بلند‌پایه‌ترین مقامات ایران گرفته شده است".

خبرگزاری رویترز به نقل از این دادستان آرژانتینی می‌گوید مقامات ایرانی 1993 در جریان دیدار چریک‌های حزب الله از مشهد دستور حمله به مرکز یهودیان آرژانتینی را صادر کردند.


مراسم بزرگداشت ۸۵ قربانی انفجار مرکز یهودیان آرژانتین سال ۲۰۰۵ در محل بازسازی شده- عکس: خبرگزاری فرانسه

در اسنادی که به دادگاه ارایه شده آلبرتو نیسمان انفجار مرکز یهودیان در بوینس آیرس را در پیوند با برنامه هسته‌ای ایران دانسته است. آنچنان که در این اسناد آمده انفجار در این مرکز از آن رو "از سوی ایران" تریب داده شده که آرژانتین در آن زمان تصمیم گرفت مانع ارسال فناوری و مواد اتمی به ایران شود.
این در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز کارلوس منم، رییس جمهوری پیشین آرژانتین حمله به مرکز یهودیان را در پیوند با حمایت آرژانتین از امریکا در جنگ اول خلیج فارس و دیدار وی از اسراییل ارزیابی می‌کند.

انفجار مرکز یهودیان آرژانتین دو سال پس انفجار سفارت اسراییل در آرژانتین صورت گرفت. پرونده انفجار سفارت اسراییل همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و کسی به خاطرآن محکوم نشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واكنش به کیفر خواست یک دادستان آرژانتینی، برای مقامات بلند‌پایه ایرانی، با رد این اتهامات گفت: ايران خود قربانی اقدامات گوناگون تروريستی است و هزينه‌های انسانی، مادی و معنوی سنگينی را متحمل شده است.

محمد علي حسينی اظهار داشت تبليغات جديد در چارچوب اغراض سياسی صهيونيست‌ها دامن زده می‌‌شود.

نظرهای خوانندگان

سلام راديوي بسيار شنيدني و خواندني راه انداختيد...موفق باشيد...در نقطه ديد هم در قسمت سايتهاي خبري لينك شديد...http://shojaei.net

-- بهروز شجاعي ، Oct 26, 2006 در ساعت 01:50 PM

بنیاد برومند به نشانی:
www.abfiran.org
ماجرای بمب گذاری در آرژانتین را از سالها پیش دنبال کرده و با وکلای مدافع قربانیان در تماس بوده است. مسؤلان بنیاد دیروز با خانواده های قربانیان این فاجعه نشستی داشته و درباره چگونگی پیگیری این پرونده مذاکره کرده اند. اگر مایل باشید می توانید ضمن یک مصاحبه با مسؤلان بنیاد اطلاعات بیشتری را در اختیار شنوندگان خود قرار دهید.
موفق باشید!

-- ناصحی ، Oct 26, 2006 در ساعت 01:50 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


نخستین کارگردان زن عربستان

ایران و کنگره جدید آمریکا

بازگشت متفاوت ساندنیست‌ها

ترکیب وبلاگ و رادیو در آلمان

جشن تصویر زیر سایه کیارستمی