تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

البرادعی راه اندازی سانتریفیوژهای ایران را تایید کرد


محمد البرادعی-عکس: خبرگزاری فرانسه

محمد البرادعی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار گفتگو با کره شمالی و ایران بر سر سیاست‌های هسته‌ای این دو کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه البرادعی روز دوشنبه پس از دیدار با کاندولیزا رایس درامریکا گفت: "ما باید… تحمل داشته باشیم و راهی برای گفتگو با آنها (کره ای ها)، ایرانی ها،و همه مدعیان دیگر بیابیم. زیرا بدون گفتگو ما به جلو نمی رویم".

البرادعی افزود: " به گمان من در همه این مسایل، گفتگو ناگزیر است. به نظر من باید این عقیده را کنار گذاشت که گفتگو به منزله پاداش است؛ گفتگو ابزاری اساسی برای تغییر دادن رفتار است".

رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گفت: " نظارت بر کالاهای صادراتی کافی نیست…ما باید به راستی بفهمیم… چرا این کشورها به ساخت سلاح‌های هسته‌ای گرایش دارند".

البرادعی خاطر نشان کرد که ایران مورد متفاوتی است. وی اظهار داشت: " از منظر ایران، مساله اساسی عادی سازی مناسبات با ایالات متحده است… ایرانی‌ها دوست دارند به عنوان یک قدرت منطقه ای به رسمیت شناخته شوند و مورد احترام قرار گیرند".
به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا، شان مک کورمک، البرادعی در دیدار با رایس طرح ایجاد بانک جهانی عرضه سوخت هسته ای را درمیان گذاشته است.

روزنامه واشنگتن پست نیز به می نویسد محمد البرادعی تایید کرده است که مهندسان ایرانی دومین مجموعه سانتریفیوژها را که در اصطلاح آبشار نام دارد به یکدیگر متصل کرده اند.

پیش از این گزارش‌هایی به نقل از دیپلمات‌های نزدیک به آژانس مبنی بر راه اندازی 164 سانتریفیوژ دیگر در تاسیسات هسته‌ای ایران انتشار یافته بود.

نظرهای خوانندگان

در فارسی سانتریفوژ (تلفظ فرانسوی این کلمه) رایج است نه سانتریفیوژ.

-- شباهنگ ، Oct 24, 2006 در ساعت 01:31 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


نخستین کارگردان زن عربستان

ایران و کنگره جدید آمریکا

بازگشت متفاوت ساندنیست‌ها

ترکیب وبلاگ و رادیو در آلمان

جشن تصویر زیر سایه کیارستمی