تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

گزارش تازه گاردین از سیاست‌های آینده امریکا و بریتانیا در عراق

لندن و واشنگتن در حال بررسی هشت گزینه برای مهار خشونت‌های رو به افزایش در عراق هستند.
روزنامه گاردین روز شنبه گزارش داد هشت گزینه پیش روی امریکا و بریتانیا در عراق دربرگیرنده خروج گام‌به‌گام نیروها، تقسیم عراق به مناطق فدرالی و ضربه نهایی است.

منظور از ضربه نهایی گسیل کوتاه مدت نیرو به عراق است تا امنیت کافی برای اعتماد سازی در دولت عراق فراهم شود.

این گزارش پس از آن منتشر شد که جورج بوش، رییس جمهور امریکا روز شنبه با فرماندهان طی نشستی درباره خشونت های فزاینده عراق بحث و گفتگو کرد.

روزنامه گاردین به نقل از یک مقام وزارت امورخارجه بریتانیا می نویسد گزینه خروج فوری نیروهای ائتلاف نامحتمل است.

به نوشته این روزنامه خروج گام‌به‌گام نیروها محتمل ترین گزینه است. انتخاب این گزینه بستگی به این دارد که نیروهای امنیتی عراق پیش از خروج نیروهای ائتلاف از توان و آموزش کافی برای کنترل عراق برخودار باشند.

گاردین می‌افزاید گزینه دیگر هم گفتگو با ایران و سوریه بر سر مسایل عراق است که در کمسیون ویژه کنگره امریکا به ریاست جیمز بیکر یک "توافق نسبی" بر سر آن حاصل شده است و انتظار می‌رود گزارش جیمز بیکر وزیر امورخارجه پیشین امریکا از حزب جمهوری خواه بعد از انتخابات ماه نوامبر به کنگره امریکا ارائه شود.
از سوی دیگر یک‌سخنگوی وزارت امورخارجه بریتانیا به خبرگزاری فرانسه ضمن خودداری از گمانه‌زنی درباره گزارش روزنامه گاردین گفت سیاست نیروهای ائتلاف تغییری نکرده است اما امریکا و انگلیس همواره به دنبال شیوه‌هایی برای نیل به اهدافشان هستند.

رییس جمهور امریکا شنبه صبح بیش از 90 دقیقه با دیک چنی معاون خود، دونالد رامسفلد وزیر دفاع، استفان هادلی و استیون کروچ مشاوران امنیت ملی، ژنرال جورج کیسی فرمانده نیروهای امریکایی در عراق و زلمای خلیل‌زاد سفیر واشنگتن در عراق گفتگو کرد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


نخستین کارگردان زن عربستان

ایران و کنگره جدید آمریکا

بازگشت متفاوت ساندنیست‌ها

ترکیب وبلاگ و رادیو در آلمان

جشن تصویر زیر سایه کیارستمی