تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اورهان پاموک، برنده جایزه ادبیات نوبل شد

اورهان پاموک، نویسنده‌ ترک و درگیر با دولت که به اتهام اهانت به هویت ترکی به دادگاه رفت، برنده جایزه ادبیات نوبل اعلام شد.
«برف» و «نام من سرخ است» است از رمان‌های پرآوازه اورهان یاموک هستند. اورهان یاموک پنجاه و چهارساله در استانبول به دنیا آمد. محاکمه وی توجه ناظران غربی را برانگیخت و تردیدهایی درباره آزادی بیان در ترکیه به وجود آورد. آقای یاموک به این دلیل محاکمه شده بود که در فوریه سال دوهزار و پنج به یک روزنامه سوئیسی گفته بود دولت ترکیه مایل نیست با دو پرده نمایش دردناک در تاریخ معاصر ترکیه روبه رو شود: کشتار جمعی ارامنه طی جنگ جهانی اول – که به ادعای ترکیه نسل‌کشی نبوده است – و دیگری چریک‌های مبارزی که در جنوب شرقی کردنشین ترکیه با دولت می‌ستیزند. آقای یاموک گفته بود: «سی هزار کرد و یک میلیون ارمنی در این سرزمین کشته شده‌اند و هیچ کس جرأت حرف زدن درباره آن را ندارد.»

بنابر آن‌چه آکادمی نوبل اعلام کرده این جایزه با توجه به آثار گوناگون آقای پاموک از جمله سومین رمان وی «قصر سفید» به وی داده می‌شود. این اثر که فضای استانبول قرن هفدهم را تصویر می‌کند داستانی است درباره این‌که خودخواهی آدمی چگونه می‌تواند قصه‌ها و خیال‌های گوناگونی بیافریند. ساختار استوار، تخیل نیرومند و اصالت و خلاقیت اثرگذار از دلایل دادن این جایزه به اورهان پاموک اعلام شده است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


نخستین کارگردان زن عربستان

ایران و کنگره جدید آمریکا

بازگشت متفاوت ساندنیست‌ها

ترکیب وبلاگ و رادیو در آلمان

جشن تصویر زیر سایه کیارستمی