تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

گنجی برنده جایزه مارتین انالز شد

اکبر گنجی، روزنامه‌نگار کاوشگر و فعال سیاسی ایرانی و آرنولد تسونگا، حقوقدان و مفسر رادیویی از زیمباوه برندگان جایزه مارتین انالز در سال ۲۰۰۶ شدند.

قرار است لوییز آربور، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر جایزه این دو فعال حقوق بشر را در ژنو اهدا کند.

هانس تولن، رئیس هیأت داوران این جایزه، درباره برندگان گفت: «آنان نماد جنبش حقوق بشر در کشورهای خود هستند، کشورهایی که در آنها ایستادگی در راه حقوق بشر و دمکراسی فعالیتی خطرناک به شمار می‌رود. آنان با وجود اقدامات سرکوبگرانه و ایذایی همچنان به این مبارزه ادامه می دهند.»

بنیاد جایزه مارتین انالز اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در آن درباره اکبر گنجی نوشته شده است: «او در سال ۲۰۰۰ پس از نوشتن مقاله‌هایی که نقش چندین مقام دولتی را در قتل شماری از روشنفکران و نویسندگان مخالف سیاسی در سال ۱۹۹۸ افشا می‌کرد بازداشت شد. بعدها او را به جرم "گردآوری اطلاعات محرمانه مخل به امنیت ملی و تبلیغات علیه نظام اسلامی" به زندان محکوم کردند. اکبر گنجی به مدت شش سال در شرایطی دشوار و مخالف با موازین بین‌المللی حقوق بشر در زندان به سر برد؛ در این مدت او از زندانبانان کتک خورد و در سلول انفرادی محبوس شد. پس از اعتصاب غذا در سال گذشته و گذراندن مدتی در بیمارستان، در ماه مارس او را به طور مشروط آزاد کردند. پس از یک استراحت کوتاه مدت او سفری را آغاز کرد که در آن به معرفی جنبش‌های روشنفکری و محافل دمکراسی‌خواه ایران به فیلسوفان، نظریه پردازان، و فعالان سرشناس حقوق بشر پرداخت.»

براساس اطلاعیه بنیاد مارتین انالز، «گنجی مقالات بسیاری در روزنامه‌های اصلاح‌طلب که بسیاری‌ از آن‌ها تعطیل شدند نوشته است. هنگامی که در زندان بود نوشته‌هایش مخفیانه از آنجا خارج و به طور وسیعی توزیع می‌شد، به‌ویژه روی اینترنت. برجسته‌ترین این آثار "مانیفست جمهوری خواهی" در شش فصل است که وی در ماه مارس سال ۲۰۰۲ نگاشته و در آن پیشنهاد خود را برای برقراری یک جمهوری دمکراتیک تمام عیار در ایران ارائه می دهد.»

به گفته بنیاد جایزه مارتین انالز، آرنولد تسونگا رئیس انجمن حقوق بشر زیمباوه (زیم رایتز) و مدیر ایستگاه رادیویی صدای مردم (وی او پی) است، او یکی از وکلای سرشناس مدافع حقوق بشر در زیمباوه است. با توجه به فعالیت حقوقی تسونگا در زمینه حقوق بشر و نام آوری او در این رشته، در آغاز سال ۲۰۰۳ به عنوان مدیر جدید سازمان وکلای حامی حقوق بشر زیمباوه برگزیده شد. با وجود خطراتی که این کار برایش داشت، آرنولد تسونگا پیوسته وکالت افرادی را که تحت قوانین سرکوبگر تازه تصویب شده بازداشت شده‌اند بر عهده گرفته است، از جمله آنانی که در بازداشت متحمل آزار جسمی شده‌اند. او به سبب پذیرفتن وکالت این قربانیان نقض حقوق بشر و افشاگری در مورد نظام حقوقی و وضعیت حقوق بشر پیوسته مورد آزار و تهدید قرار می‌گیرد. تسونگا چندین بار بازداشت شده و به تازگی به قید وثیقه آزاد شده است. شهامت و تلاش او در سطح بین المللی شناخته شده است چنانچه در ماه ژوئن امسال از او درخواست شد به نمایندگی از سازمان‌های حقوق بشری در نخستین نشست شورای جدید حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخرانی کند.

به دلیل همکاری۱۱ سازمان غیردولتی حامی حقوق بشر، مارتین انالز یکی از جوایز مهم جنبش حقوق بشر به شمار می رود.

برندگان پیشین جایزه عبارت هستند از: اکثم نعیسه از سوریه (۲۰۰۵)؛ لیدیا یوسوپوا از روسیه (۲۰۰۴)؛ الیریو اوریبه مونیوز از کلمبیا (۲۰۰۳)؛ ژاکلین مودینا از چاد (۲۰۰۲)؛ سپاهیان صلح بین الملل (۲۰۰۱)؛ ایماکوله بیرهاهکا از جمهوری دمکراتیک کنگو (۲۰۰۰)؛ ناتاشا کاندیچ از یوگسلاوی (۱۹۹۹)؛ ایاد السراج از فلسطین (۱۹۹۸)؛ ساموئل رویز گارسیا از مکزیک (۱۹۹۷)؛ کلمان نوانکوو از نیجریا (۱۹۹۶)، اسما جهانگیر از پاکستان (۱۹۹۵)؛ هاری وو از چین (۱۹۹۴).

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


ذائقه تماشاگر ایرانی و خارجی

سفرهایی در اتاق کتابت

طبقات و نیروی کار در ایران

پرنسس غمگین

هیپ‌هاپ اعتراض در فلسطین