تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مذاکرات ایران و ژاپن درباره توسعه ميدان نفتی آزادگان بی‌نتیجه ماند

  غلام‌حسین نوذری، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران پس از مذاکرات این هفته جمهوری اسلامی و ژاپن درباره توسعه ميدان نفتی آزادگان گفت این مذاکرات به نتیجه‌ای نرسید و ژاپن فرصت توسعه اين ميدان نفتی عظیم را از دست داد.

وی که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده تأکيد کرده این دور مذاکرات، آخرین فرصت برای ژاپنی‌هاست تا کار را شروع کنند «که البته بعید به نظر می‌رسد اين کار را انجام دهند.»

شرکتِ اينپکس هولدینگ (INPEX Holding Inc.) ژاپن که وابسته به دولت این کشور است در سال دوهزار و چهار قراردادی دو میلیارد دلاری با شرکت ملی نفت جمهوری اسلامی امضا کرد و قرار بود در ماه مارس سال دوهزار و پنج میلادی کار خود را آغاز کند؛ اما مقامات نفتی ژاپن متهم هستند که به رغم نياز به منابع انرژی ایران، زیر فشار آمریکا از شروع کار خودداری می‌کنند. ايران در اقدامی يک‌جانبه پانزدهم سپتامبر گذشته را ضرب الاجلی برای ژاپن قرار داده بود تا قرارداد را نهایی کند؛ اما سرانجام ناگزیر شد مدت مذاکره را تمدید کند. دور تازه مذاکرات از روز شنبه گذشته آغاز شده بود و تا روز چهارشنبه ادامه یافت.

کاظم وزیری هامانه، وزیر نفت جمهوری اسلامی گفته بود شرکت ژاپنی تا روز جمعه گذشته وقت دارد تا قرارداد را نهایی کند؛ وگرنه قرارداد به شرکتی ایرانی واگذار خواهد شد.

برپایه قراردادی که در سال دوهزار و چهار امضا شده، میزان تولید نفت در میدان آزادگان، در جنوب غربی ایران به دويست و شصت هزار بشکه در روز می‌رسد. تخمین زده می‌شود اين ميدان دربردارنده بیست و شش ميليارد بشکه نفت است.

کارشناسان می‌گویند روند مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب در تعیین سرنوشت اين قرارداد نقشی موثر دارد.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


ذائقه تماشاگر ایرانی و خارجی

سفرهایی در اتاق کتابت

طبقات و نیروی کار در ایران

پرنسس غمگین

هیپ‌هاپ اعتراض در فلسطین