تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
گزارش تازه ی کاخ سفید

آمريکا: ايران یکی از پنج کشور حامی تروریسم

در سندی که کاخ سفید با عنوان «استراتژی ملی مبارزه با تروریسم» منتشر کرد، ايران، سوریه، سودان، کره شمالی و کوبا پنج کشور حامی تروریسم معرفی شدند. بنابر این سند، کشورهای حامی تروریسم منابع مالی، تسليحات، آموزش، امکان عبور و مرور از مرزها و مکان امن در اختیار تروریست‌ها قرار می‌دهند.

در اين سند آمده است برخی کشورهای حامی تروریسم به تسليحات کشتار جمعی دسترسی یا امکان دسترسی دارند و در نتیجه این تسليحات می‌تواند در نهایت، به خدمت تروریست‌ها درآيد. درباره شيوه برخورد ایالات متحده با کشورهای حامی تروریسم، در این سند آمده است آمریکا می‌کوشد علیه حامیان ارعاب، تحریم اعمال کند و هرچه بیشتر آن‌ها را در عرصه بین المللی منزوی نماید تا از پشتیبانی تروریسم دست بردارند.

در «استراتژی ملی مبارزه با تروریسم» ايران فعال‌ترین حامی تروریسم بین المللی شناخته شده است که از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات، عمليات تروریستی طراحی می‌کند و به گروه‌هایی مانند حزب الله لبنان یا حماس و جهاد اسلامی در سرزمین‌های فلسطينی یاری می‌رساند. هم‌چنین در این سند نوشته شده ایران تمایلی به معرفی اعضای ارشد القاعده – که در سال دوهزار و سه به بازداشت جمهوری اسلامی درآمدند - به دادگاه ندارد. دردسرآفرين‌ترین امر در گزارش کاخ سفید، دسترسی بالقوه ایران به تسلیحات کشتار جمعی و امکان انتقال آن به تروریست‌ها دانسته شده است.

ایران ادعای تلاش برای دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی و نیز ارتباط نظامی با حزب الله لبنان را رد می‌کند. آمریکا می‌گوید در مبارزه با تروریسم با هر یک از کشورهای حامی ارعاب به شیوه‌ای خاص و متناسب با شرایط آن کشور عمل می‌کند.
در یک ماه اخیر، در محافل سیاسی واشنگتن، امکان حمله نظامی آمریکا به تأسيسات هسته‌ای جمهوری اسلامی بسیار ضعیف ارزیابی شده است.

نظر بدهید


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی