تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

شمار قربانيان آتش سوزی هواپیما 28 نفر است

روز جمعه یک فروند هواپیمای مسافری "توپولف" هنگام فرود در فرودگاه مشهد، آتش گرفت. در اثر این سانحه، دست کم 28 از مسافران هواپیما کشته شدند.

در آخرین آمار ارائه شده از سوی معاون امداد و نجات هلال احمر، تعداد کشته شدگان آتش سوزی هواپيما در مشهد 28 نفر اعلام شده است.

خبرگزاری مهر، پيشتر تعداد کشته‌شدگان این حادثه را 60 نفر اعلام کرد. خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از مقام های مسئول ایران، تعداد
کشته شدگان را دست کم 80 نفر عنوان کرد.

رضا جعفرزاده، مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی ایران در گفت‌وگو با "زمانه"، حضور 148 مسافر در پرواز 945 ایران‌ایرتور را تایید کرد اما گفت هنوز تعداد کشته‌شدگان این حادثه مشخص نیست.

به گفته جعفرزاده، عصر امروز، جمعه، حدود ساعت 14، این هواپیما درحالی که از بندرعباس عازم مشهد بود هنگام فرود، دچار آتش‌سوزی شد.مسئولان، ترکیدن چرخ هواپیما را دلیل انحراف و آتش گرفتن آن اعلام کرده اند.

آخرین حادثه ثبت شده برای این نوع هواپیمای روسی، 31 مرداد ماه سال جاری، در اکراین اتفاق افتاد که در اثر آن، 159مسافر و 10 خدمه کشته شدند. این هواپیما پیش از سقوط، دچار آتش‌سوزی شده بود.

زمستان 1380 نیز در ایران، سقوط یک فروند توپولف 154 متعلق به شرکت ایران ایرتورز در کوه های خرم آباد باعث کشته شدن 117 سرنشین آن شد.

نخستین سانحه هوایی ایران سال 1359ثبت شده است. پس از آن، 17 حادثه هوایی دیگر در ایران اتفاق افتاده است.

ایرنا در گزارشی نوشته، حوادث هوایی ‪ ۲۶‬سال گذشته نشان مي‌دهد كه بيشترين هواپيماهاي حادثه‌ديده ایران از هواپيماهايي است كه سالهاست در ديگر نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار نمي‌گيرند.

مرتبط:

مصاحبه چهار روز قبل مدیر ایران ایر تور: توپولف منعی برای ورود به ترکیه ندارد
پیدا شدن جعبه سیاه توپولف پس از سقوط در خرم آباد

براساس یک مصوبه، 7 توپولف باید از ناوگان خارج می شد

قربانیان سوانح هوایی ایران به 1481 نفر رسید

نظرهای خوانندگان

سلام. الان مقامات ایران را با آمریکا مقایسه میکنند. که طی چند روز گذشته در آن دو حادثه هواپیمائی اتفاق افتاده.

-- مهدی ، Sep 1, 2006 در ساعت 05:33 PM

نگاه به موضوع از منظر باورهای مردمی:
به گواه آمارهای موجود- که کسی هم در صحت آن شک ندارد- ایران رتبه اول تلفات انسانی ناشی از سوانح ترابری را در جهان دارا میباشد اگر چه در حال حاضر نمیتوانم از رقم دقیقی سخن به میان آورم ولی سهم ایران از این تلفات به تنهایی از کل اروپا بیشتر است. چند مدت پیش به دیدار یکی از دوستان که تازه -بعد از بیست سال -از مسافرت به ایران باز گشته بود رفتم،از او راجع به کم و کیف مسافرت سوال کردم در پاسخ گفت: "فراوانی مراسم سوگواری جوانهایی که در اثر تصادفها کشته شده بودند بیشتر وقت من را به خود اختصاص داد در جایی خاکسپاری بود در جایی دیگر مراسم سوم در مسجدی هفتم و در مسجدی دیگر هم چهلم.سالگردها را هم به این کلکسیون باید اضافه کرد تازه خیلی ها هم معلوم نبود که چه وقت براشون مراسم گرفته اند! " با خودم گفتم وجه نامگذاری روزهای اول،هفتم،چهلم و سالگردها عجب با حال و روز جامعه فلک زده ی ما سنخیت پیدا کرده است نمیدانم ریس محترم خبرگان این وجه تسمیه را هم از فضیلتهای ماههای قمری بر ماههای خورشیدی میدانند؟
همین دوستم داشت تعریف میکرد سراغ بسیاری را گرفتم که در این مدت بیست سال از آنها بی خبر بودم در کمال ناباوری پاسخ میشنیدم که "عمرش را داد به شما"
با یک حساب سر انگشتی به خودم گفتم با اینهمه عمر،حضرت نوح و خذر نبی باید جلوی من لنگ بیندازند!
نمیدونم به یاد دارید که شما هم در مراسم سوگواری جوانی شرکت کرده باشید که علت مرگش تصادف باشه حتم دارم که دارید.یادتون میاد وقتی جناب آخوند همه را با یادآوری ماجرای کربلا در همون مراسم به گریه میندازه و (خطاب به صاحب عزا)میگه: "خوش به حالتون که از اول مراسم مسجد چند بار از جمعیت پر شده و خالی شده ...به این فکر کنیم که در کربلا کسی نبود به امام حسین تسلیت بگوید..."بدون اینکه اعتقاد به باورها به سخره گرفته شود ، پیام بسیار بزرگی در این کلام شیخ نهفته است و آن اینکه هیچکس بدنبال بازخواست و اعتراض نباشد وقتی در کربلا آن اتفاق افتاد در مقام مقایسه باید تحمل این ضایعه آسان باشد!
اما من هیچوقت نشنیدم که یکی از این اقایان دعوت به تامل کند یا به فلان نهاد در این خصوص اعتراض نماید اما اینرا همیشه شاهد بودم که "فرهنگ تحمل و شکیبایی"
از این مجرا همیشه تبلیغ میشود البته قابل درک هم است چون در بدبینانه ترین حالت حضرات از این رهگذر به نوایی هم میرسند.

-- عاکف ، Sep 2, 2006 در ساعت 05:33 PM

نظر بدهید


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی