تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مجتبی هاشمی ثمره، معاون سیاسی وزیر کشور شد

  مجتبی هاشمی ثمره، مشاور ارشد رييس جمهوری اسلامی، معاون سیاسی وزیر کشور شد. مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور، آقای هاشمی ثمره را چانشین علی جنتی کرد. علی جنتی، به سفیری جهوری اسلامی در کشور کویت منصوب شده است.

حضور علی جنتی، در مقام معاونت وزارت کشور، اعتراض شماری از نمايندگان مجلس شورای اسلامی و نیز برخی دیگر مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخته بود؛ زیرا وی فرزند آيت الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان است و منتقدان می‌گفتند این ارتباط خانوادگی ممکن است بر روند سلامت انتخابات اثر منفی بگذارد و بی‌طرفی در فرایند رأی گیری را مخدوش کند.

آقای هاشمی ثمره، يکی از پرنفوذترین مقامات در دولت محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌آيد. وی به تازگی به پاریس سفر کرد و در کاخ الیزه با ژاک شیراک، رييس جمهوری فرانسه درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی مذاکره نمود. این در حالی است که پرونده هسته‌ای قانوناً با مدیریت علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی هدایت می‌شود. مجتبی هاشمی ثمره، به دیدگاه‌های مذهبی و سیاسی تندروانه شهرت دارد و از نزدیک‌ترین افراد به شخص رياست جمهوری قلمداد شده است.

نظرهای خوانندگان

تجربه نشان داده است که بعضا اشخاص گمنام کارهایی را کرده اند که نامداران از انجام آن ناتوان بوده اند .دیدار آقای" هاشمی ثمره "با مقامات عالیرتبه فرانسه از آنجهت بسیار بازتاب نیافت که نامبرده را در عرصه ی سیاست خارجی ایران وزنه ی سنگینی بحساب نمیاوردند اما به نظر میرسد که ماموریت بزرگی به وی محول شده بود که کسی به آن شک نکند و ظاهرا چنین نیز شد.اظهارات ژاک شیراک به فاصله ی چند روز بعد از این دیدار در خصوص لزوم رسیدگی به پرونده ی هسته ای ایران از راه دیپلماسی و دوری از تنش در روابط با ایران همه را غافل گیر کرد. به نظر میرسد نتایج ملاقاتهای یکی دوهفته ی اخیر مقامات ایرانی با غربیها در برگیرنده ی نکاتی است که فعلا بر کسی آشکار نیست.
آقای احمدی نژاد سخن از رابطه با آمریکا میزند - این رویکرد مثبتی است- رویکردی ست که همفکران آقای رییس جمهور، فرصت طرح آن را در طول دو دوره ریاست جمهوری از اقای خاتمی سلب کرده بودند.از طرفی موضوع روابط ایران با سفر خاتمی به آمریکا و حتی اظهارات ملایم و متفاوت بوش در خصوص ایران و پیشینه ی تاریخی و فرهنگی آن میتواند به پیدایی روزنه ای برای درک بهتر طرفهای متقابل باشد خاویه سولانا از روند بسیار مثبت گفتگوها حرف میزند و آقای لاریجانی هم منتظر سیگنالهای داخلی برای پیشبرد گفتگوهاست.
از دیگر تحولات منطقه ای همسو با ظهور نرمش در دیدگاهها، میتوان به خبر مذاکرات اسرائیل با عربستان حتی در خصوص ایران، تمایل بشار اسد برای عادی سازی روابط و برقراری صلح با اسرائیل و تلاش گسترده ی درون تشکیلاتی فلسطینیها برای پایان دادن به مناقشات با اسرائیل اشاره کرد.
چنین به نظر میرسد که تعیین سقف زمانی شش ماهه از سوی آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی برای روسها جهت اتمام نیروگاه بوشهر در برگیرنده ی پیام مثبتی باشد تا روسها درک کنند که در عالم سیاست، ایرانیها همیشه قائل به "یک پا داشتن مرغ "نیستند.
در ورای این تحولات چنین به نظر می آید که مقامات دیگر کشورهای مهم درگیر با پرونده ی هسته ای ایران پذیرفته باشند که با خویشتنداری از اظهارات تحریک آمیز و تکراری،به حل دیپلماتیک مشکل شانس بیشتری بدهند شاید کمتر کسی در این دو هفته ی اخیر از بلر یا آنگلا مرکل و دوسته بلازی تندروی دیده باشند کاش خوشبینی موجود به واقعیت بپیوندد.
اینکه آقای هاشمی ثمره به جای علی جنتی متصدی معاونت وزارت کشور شده است از دو جهت مهم به نظر می آید اول اینکه زور مجلس و منتقدان به یکی از پر نفوذترین "آقازاده ها" برای برکناری از پست بسیار مهم چربید . دوم اینکه کسی را جایگزین این "آقازاده"کردند که هم به ریس جمهور نزدیک است هم تازه از انجام یک ماموریت مهم برون مرزی -ملاقات با شیراک- بازگشته است و هم اینکه سابقه ی اصطکاک با مجلس را در کارنامه ندارد.اگرچه آقازاده ها به برکت وجود "پشتوانه"در بدترین شرایط به مقام سفارت اکتفا میکنند اما سوال اینست کسی که در برقراری ارتباط پویا با زیر سیستمهای سازمان خود آنهمه لنگ میزد چگونه میتواند رابط شایسته ی این کشور با کشور دیگری باشد.تو خود حدیث مفصل خوان از این مجمل!

-- عاکف ، Sep 26, 2006 در ساعت 03:42 AM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


ذائقه تماشاگر ایرانی و خارجی

سفرهایی در اتاق کتابت

طبقات و نیروی کار در ایران

پرنسس غمگین

هیپ‌هاپ اعتراض در فلسطین