تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

سفر مقامات ایرانی به روسیه برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر

"غلامرضا آقازاده" معاون رييس‌جمهوری و رييس سازمان انرژي اتمي ايران، به همراه معاونان این سازمان وارد مسكو شد.
آقای آقازاده در طول این سفر با "سرگئي كرينكو"، رييس آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه ديدار و گفت‌وگو می‌کند.

قرار است که در این دیدار، موضوع تعیین جدول زماني راه‌اندازي نيروگاه اتمي بوشهر مورد بررسی قرار گیرد. نیروگاه بوشهر در ایران، توسط روسيه ساخته می‌شود.

محمد سعيدی، معاون امور بين‌الملل و برنامه‌ريزي سازمان انرژي اتمي، به خبرگزاری ایرنا گفت، هدف از دیدار آقای آقازاده و کرینکو، بررسی موانع موجود در روند تكميل سريع نيروگاه اتمي بوشهر است و قرار است در طی این مذاکرات، توافق نهايي بر سر زمان راه‌اندازي، بهره‌برداري و ارسال سوخت از طریق روسیه به نیروگاه بوشهر، انجام شود .

آقای سعیدی همچنین اظهار داشت که: "روسیه پیش از این و در دوره رييس سابق آژانس فدرال انرژي اتمي، در مورد زمان ارسال سوخت به ايران تعهدات كتبي داده بود كه تا اين زمان بايد سوخت حمل مي‌شد اما اين كار تاكنون صورت نگرفته است ".

سعيدي ابراز اميدواري كرد که در اين سفر، روسيه تعهد روشني براي ارسال سوخت نيروگاه اتمي بوشهر به ايران بدهد.
توافق روسيه برای تحويل سوخت به نیروگاه بوشهر ایران، شامل بازگرداندن پسمانده سوخت به روسيه می‌شود.

نظرهای خوانندگان

جایگاه روسیه در ارتباط با موضوع هسته ای ایران از چندین جهت با سایر اعضای گروه 5+1 متفاوت است اولا شکی نیست که این کشور خود را رقیب دیرینه ی ایالات متحده میداند حال آنکه سه کشور دیگر این گروه یعنی فرانسه ، آلمان و بویژه بریتانیا خود را در حد و اندازه های رقابت همه جانبه با آمریکا نمیدانند و اساسا منافع خود را هم در چالش با سیاسیتهای کاخ سفید نمیبینند. در این میان می ماند چین که بر خلاف دهه های پیشین که ترویج الگوی خاص خود از کمونیزم را سرلوحه کار خود قرار داده بود امروزه از پرشتاب ترین رشد جهانی اقتصاد برخوردار است.
اگر روزی رویکردهای ایدئولوژیکی چهارچوب روابط خارجی کشورهایی همانند شوروی سابق و جمهوری خلق چین را تشکیل میداد و این رویکرد برای ایندو بویژه برای روسها هزینه زا بود در عوض امروزه آن هزینه های هنگفت را صرف شکوفایی اقتصاد خویش میکنند.
ایران و موضوع هسته ای ایران برای روسیه به دلایل بسیار متعدد حائز اهمیت است
روسها از اینکه ایران به چالش اصلی آمریکا تبدیل شده است چندان هم نگران نیستند چون آنها نیک میدانند که بخش بزرگی از توان اقتصادی آمریکا در مبارزه با ایران درگیر شده است آنچه از این درگیری به روسها سود میرساند عبارت است از تشدید روز افزون نیاز ایران به تکنولوژی روسی بویژه در عرصه نظامی است
اگر ایران زمانی برای امریکا مناسبترین و نزدیکترین راه کنترل شوروی بود قطعا امروزه این راه برای آمریکا صعب العبور است.
اما همه ی موضوع به اینجا ختم نمیشود خود روسها هم میدانند که ایرانیها به خاطر بحران روابط با غرب ،ناگزیر از مصرف تکنولوژی آنهاست لذا ایده آل ترین حالت برای روسها اینست که دنیای غرب ایران را تهدید فرض کند سودمندی این حالت برای روسها به چندین جهت است اولا که موضوع درگیری غرب با ایران قیمت انرژی را بالا نگه داشته و اینکار زمینه ی تسلط روسها بر بازار انرژی اروپا را آسان ساخته است لذا به آسانی میتوان شادمانی روسها را حتی از تحریم نفت ایران درک کرد چون تنها کشور گروه مذکور که از تحریم نفت ایران آسیب نخواهد دید بلکه به سود سرشار هم خواهد رسید روسیه است.
روسها همواره در مذاکرات با ایران دست بالا داشته اند "بد فروشی"و "دیر فروشی" به سیاست آنها تبدیل شده است و کرارا در مذاکرات ، خودشان را تنها راه خروج ایران از بن بست روابط قلمداد میکنند اعتقادشان اینست که قیمت خدمات آنها در نوع خود عادلانه ترین است ولی توجهی به جان به لب کردن مشتری خود ندارند. به هر حال حفظ دیپلماسی "تظاهر به مخالفت با تحریم ایران" سخاوت به مانبوده بلکه خدمت به منافع کلان خود روسهاست. بدترین خبری که میتواند از نظر روسها منافع سرشار آنها با ایران را به مخاطره بیندازد کابوس عادی شدن روابط ایران با آمریکاست .آیا مسولین نظام به این دور اندیشی خواهند رسید یا همچنان با اتکال به طناب پوسیده ی روسها به زور آزمایی با غرب ادامه خواهند داد.
نقل است روزی چاه کنی در زمین ارباب چاه میکند هرچه بیشتر پیش میرفت اعتمادش به وجود آب در آن چاه سست تر میشد چاه کن که چندین بار به ارباب گفته بود در این نقطه به اب نخواهیم رسید از ادامه ی کار سر باز میزد تا اینکه ارباب جمله ی بسیار گیرایی به چاه کن گفت به این مضمون : اگر این چاه برای من آب ندارد لااقل برای تو که نان دارد!
با یک نگاه اجمالی به سه دهه تعامل ایران با غرب و یا غرب با ایران میتوان به آسانی دریافت که کشورهای همجوار ایران از قبیل ترکیه ،امارات متحده و دیگر شیوخ و حتی جمهوری آذربایجان از قبل بحران روابظ ما بویژه با غرب به چه رونق اقتصادی رسیده اند و اکنون مدتهاست که ما این فرصت را دوباره به روسها داده ایم.

-- عاکف ، Sep 26, 2006 در ساعت 02:46 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


ذائقه تماشاگر ایرانی و خارجی

سفرهایی در اتاق کتابت

طبقات و نیروی کار در ایران

پرنسس غمگین

هیپ‌هاپ اعتراض در فلسطین