تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

فعالان حقوق بشر جهان: دارفور را دریابید

  فعالانن صلح و حقوق بشر در شهرهای گوناگون جهان، روز يک‌شنبه در اقدامی فراگیر از رهبران جهان خواستند برای «جنگ فراموش‌شده» در سودان تدبیری بیندیشند. در دارفور سودان ده‌ها هزار نفر کشته و بیش از دو ميليون نفر بی‌خانمان شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در سنترال پارک نیویورک، حدود بیست هزار نفر گردآمدند و از دولت ایالات متحده خواستند بر حکومت سودان فشار بیاورد تا به کشتار و بی‌حانمان‌کردن مردم در دارفور پایان دهد و به سربازان پاسدار صلح سازمان ملل اجازه دهد وارد کشور شوند.

مادلین آلبرایت، وزیر اسبق وزارت خارجه آمریکا گفت: «جهان باید اقدام کند، زیرا خيلی دیر شده است».

در لندن، رهبران مسلمان، یهودی و مسیحی از مومنان مذاهب خواستند در برابر محل اقامت تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا نماز و نیایش بگزارند. جمعی نیز در برابر سفارت سودان در بریتانیا تظاهرات کردند.

آقای بلر گفت وی بسته مشوقی را به حکومت سودان پيشنهاد خواهد کرد تا اجازه دهد سربازان وارد سودان شوند و اقدامات لازم را برای پایان دادن به بحران انجام دهند.

در رواندا – کشوری که خود در سال 1994 قربانی نسل‌کشی شد و اکنون دارفور خاطره آن را زنده می‌کند – هشت‌صد هزار تن از بازماندگان قتل عام دوازده سال پیش گردآمدند و خواستار اقدام علیه فاجعه دارفور شدند.

بخش غربی سودان که هم‌مرز چاد است از سال 2003 دچار تنش‌های سیاسی و قومی است و شورشیان علیه نیروهای دولتی می‌جنگند.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گزارش تصویری کنسرت موسیقی زیرزمینی

آمریکا علیه جان لنون

تکنولوژی و آخرالزمان رمان

دولتی که سازمان برنامه ريزی لازم ندارد

نمایشگاه نقاش محکوم به اعدام