تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

افزایش فشارها بر پاپ برای عذرخواهی شخصی

  امروز پاپ بندیکت شانزدهم در حالی برای انجام مراسم مذهبی روز یک‌شنبه در میدان سن پترز حاضر می‌شود که فشارها بر او برای عذرخواهی شخصی از مسلمانان به خاطر اظهارنظرش درباره اسلام افزایش یافته است.

واتیکان روز شنبه اعلام کرد پاپ متأسف است از این‌که مسلمانان احساس میکنند اظهارنظر پاپ توهین‌آميز بوده و اظهارنظر پاپ نادرست تعبیر شده است. اما خشم مسلمانان از این‌که گسترش اسلام به يمن اعمال خشونت قلمداد شده در حال بالاگرفتن است.


دولت مراکش سفیر خود را از واتیکان فراخوانده و اظهارات پاپ را «توهين‌آميز» خوانده است. گروه اخوان المسلمین مصر - مهم‌ترین گروه اپوزیسیون در درون پارلمان این کشور - گفته‌اند بیانیه واتیکان درباره متأسف‌بودن پاپ کافی نیست. محمد حبیب، شخص دوم اخوان المسلمین، گفت «ما احساس می‌کند پاپ خطای عظیمی علیه ما مرتکب شده و این اشتباه فقط با عذرخواهی شخص پاپ جبران می‌شود.»

در مراسم تبرک روز هر يک‌شنبه، پاپ، رهبر یک ميليارد و يک‌صد هزار مسیحی کاتولیک رومی، سخنرانی می‌کند. معمولا این مراسم، فرصتی برای اظهار نظر درباره دیدگاه رسمی کلیسا درباره مسائل روز است.

روز سه‌شنبه هفته گذشته، پاپ در آلمان به سخن پالائولوگوس مانوئل دوم ، امپراتور بیزانتین در سده چهاردهم میلادی اشاره کرد که در انتقاد از محمد ییامبر اسلام گفته بود «هرچه محمد کرد شر بود مثل این‌که دستور داد دعوت‌اش را با شمشیر تبلیغ کنند.» پاپ با به کاربردن اصطلاح «جهاد» و «جنگ مقدس» افزود خشونت با ذاتِ الاهی ناسازگار است.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


دولتی که سازمان برنامه ريزی لازم ندارد

بازگشت «ميلان كوندرا» به زادگاهش

مرجان ساتراپي در نيويورک

چرا هانا آرنت در اسراييل مورد نفرت است؟

حقوق کودکان را باید شناخت