تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

اوريانا فالاچی به خاموشان پيوست

1976- اورینا فالاچی در نشست حزب رادیکال ایتالیا- عکس:AFPاوریانا فالاچی، نویسنده و روزنامه نگار ایتالیایی شب گذشته چهاردهم سپتامبر در سن هفتاد و هفت سالگی در شهر فلورانس درگذشت.

اوریانافالاچی روزنامه نگاری که در ایران نیز بسیار شناخته شده است، شهرت خود را عمدتا از مصاحبه با رجال سیاسی دوران خود کسب کرد. سفر او به ایران در دهه هفتاد میلادی و مصاحبه با محمد رضا پهلوی آخرین پادشاه ایران و همچنین مصاحبه ی معروف او با آیت الله خمینی رهبر انقلاب اسلامی سبب شد تا او در میان ایرانیان و به خصوص زنان به عنوان روزنامه نگاری شجاع و سرکش شناخته شود. همچنین مصاحبه های دیگر او با سیاستمدران برجسته ای همچون "هنری کسینجر"، "ایندرا گاندی"، "گلدا مایر" و " یاسر عرفات" بر شهرت او افزوده بود.

از کتاب های مشهور او او می توان به "مصاحبه با تاریخ" و "به کودکی که هرگز زاده نشد" اشاره کرد.

فالاچی پس از واقعه یازدهم سپتامبر سال 2001 میلادی به صف منتقدان و مخالفان سرسخت اسلام افراطی پیوست. کتاب های سه گانه او پس از یازده سپتامبر به نام های" خشم و غرور"، "نیروی عقل" و" آخر الزمان"، نه تنها خشم افراط گرایان را برانگیخت بلکه باعث جریحه دارشدن احساسات سایر مسلمانان میانه رو نیز شد. اوریانا فالاچی در کتاب های خود به صراحت از روند مهاجرت غیر اروپایی ها و به خصوص مسلمانان به اروپا انتقاد می کرد و معتقد بود قاره اروپا به زودی به مستعمره مسلمانان تبدیل می شود و به همین دلیل خواهان یافتن راه حلی برای این موضوع بود.

فالاچی چند ماه پیش از مرگ خود در مصاحبه با نشریه نیویورکر در آمریکا اظهار داشته بود که چنان چه مسلمانان به ساخت یک مرکز بزرگ اسلامی در نزدیکی شهر "سی ینا" در ایتالیا ادامه دهند او به کمک دوستان خود آنجا را منفجر خواهد کرد. او معتقد بود حضور مسلمانان از هر نوع، در اروپا تهدیدی است برای فرهنگ و تمدن این قاره.

اظهارات او باعث شکایت اتحادیه مسلمانان ایتالیا به دادگاهی محلی در این کشور شده بود و جنجال های فراوانی را در مورد عقاید بی پروای او برانگیخت.

با این حال "فالاچی" همچنان جزو نویسندگان و روزنامه نگارن محبوب برای بخشی از ایرانیان بود. روزنامه "لا استامپا" در گزارشی که چند ماه پیش از اقبال خوانندگان ایرانی به کتاب ها و نوشته های فالاچی منتشر کرده می نویسد:" فالاچی در ایران یک اسطوره است". این روزنامه با زنان جوان هنرمند، روزنامه نگار، ناشر و دانشجو در مورد فالاچی مصاحبه کرده و معتقد است این زن برای بسیاری از آنان نمونه و الگوی یک زن شجاع و آزاد است.

"اوریانا فالاچی" در سال 1929 در شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد و در جریان جنگ جهانی دوم به صف پارتیزان ها و مبارازان ضد فاشیسم پیوست. او شب گذشته بر اثر سرطان ریه در بیمارستانی در شهر زادگاه خود درگذشت.

بيژن روحانی - رم

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


دولتی که سازمان برنامه ريزی لازم ندارد

بازگشت «ميلان كوندرا» به زادگاهش

مرجان ساتراپي در نيويورک

چرا هانا آرنت در اسراييل مورد نفرت است؟

حقوق کودکان را باید شناخت