تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

دیدار نمایندگان سولانا و لاریجانی

در پی به تعویق افتادن نشست خاویر سولانا، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا و علی لاریجانی، مذاکره‌کننده‌ی ارشد مسایل هسته‌ای ایران، یکی از دستیاران سولانا خبر داد نمایندگان آن دو امروز پنج‌شنبه در ژنو با یکدیگر دیدار می‌کنند.
خبر لغو دیدار سولانا و لاریجانی، که قرار بود پنج‌شنبه در پاریس انجام شود، بدون ذکر دلیلی رسمی، در بیانیه‌ای کوتاه اعلام شد.

آقای سولانا به‌عنوان نماینده‌ی گروه کشورهای پنج به علاوه‌ی یک (که از پنج عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان تشکیل شده است) با ایران گفت‌وگو می‌کند.
گفت‌وگوهای خاویر سولانا با هدف تشویق تهران به پذیرش مشوق‌های سیاسی و اقتصادی در قبال توقف غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌پذیرد.

کشورهای پنج به علاوه‌ی یک و به‌ویژه ایالات متحده، بیم دارند ایران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش در جهت تولید سلاح اتمی باشد، اما تهران ضمن انکار این مطلب می‌گوید فعالیت‌هایی کاملا غیر نظامی دارد.

کریستینا گالاک، سخنگوی خاویر سولانا اعلام کرد: سولانا و لاریجانی،‌ چهارشنبه شب پس از گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند دیدار پنج‌شنبه‌ی خود را لغو کنند. اما نمایندگان آنها،‌ که چهارشنبه نیز با یکدیگر ملاقات کرده بودند، روز پنج‌شنبه به گفت‌وگوهای خود در ژنو ادامه خواهند داد.
از دیپلمات انگلیسی رابرت کوپر و همچنین جواد وحیدی به‌عنوان نمایندگان سولانا و لاریجانی یاد می‌شود.

همچنین شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنج‌شنبه در وین تشکیل جلسه داد. علی‌اصغر سلطانیه،‌ نماينده‌ی ايران در این آژانس، ارسال پرونده‌ی ايران به شورای امنيت سازمان ملل را نتيجه‌ی تحريكات سياسی دانست و تأكيد كرد اعتبار و موقعيت آژانس به‌عنوان تنها نهاد بين‌المللی دارای صلاحيت حقوقی و تكنيكی در امر بازرسی در امور هسته‌ای، با درگير كردن شورای امنيت خدشه‌دار شده است.

نظر بدهید


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


پخش زنده کنسرت زیرزمینی هلند از زمانه

بازگشت «ميلان كوندرا» به زادگاهش

مرجان ساتراپي در نيويورک

چرا هانا آرنت در اسراييل مورد نفرت است؟

حقوق کودکان را باید شناخت