تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آمریکا: ایران پيشنهادی برای تعلیق نداده است

  وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد ایران هیچ گونه پیشنهادی برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم نداده است. پيشتر گزارش‌هایی منتشر شده بود که از آمادگی ایران برای تعليق موقت غنی‌سازی در ازای تدام مذاکرات هسته‌ای خبر می‌داد.

در روزهای آغاز هفته جاری، خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با علی لاریجانی، مسئول پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی طی دو روز مذاکره کرد. این مذاکرات امید به رسیدن توافق میان ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی را درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی از نو زنده کرد.

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز گفت علی لاریجانی گفته است ایران مسأله تعلیق موقت غنی‌سازی اورانیوم را بررسی می‌کند.

با این حال، تام کیسی، سخن‌گوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت گزارش‌های پیشین صحت ندارد و تا جایی که این وزارت خانه خبر دارد ایران طرحی پیش‌نهاد نکرده و هیچ تغییری در موضع ایران به وجود نیامده است و این بدان معناست که ایران تعلیق غنی‌سازی اروانیوم را نپذیرفته است.

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه سخنانی مبنی بر امکان پیوستن ایالات متحده به مذاکرات با ایران، در صورت تعلیق موقت غنی‌سازی، بیان کرد. پیشتر آمریکا خواسته بود ایران برای مدت زمانی بیش از دو ماه غنی‌سازی را متوقف کند.

آمریکا در پی متقاعد کردن اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعمال تحریم علیه ایران است. ایران هرگونه ادعای  استفاده غيرصلح‌آميز از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را رد می‌کند.

نظر بدهید


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی