تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نخست وزیر عراق در تهران

استقبال محمود احمدی نژاد از نوری المالکی- عکس:ایرناصبح امروز سه‌شنبه، نوری المالکی، نخست وزير عراق برای دیداری دو روزه از ایران وارد تهران شد و مورد استقبال پرویز فتاح، وزیر نیرو قرار گرفت.
ساعاتی بعد نیز مراسم استقبال رسمی از نوری المالکی، با حضور محمود احمدی‌نژاد در محل نهاد رياست جمهوری برگزار شد.

در مصاحبه‌ی مطبوعاتی مشترکی که پس از این دیدار انجام شد، احمدی‌نژاد روابط دو دولت‌ و ملت ايران و عراق را ممتاز خواند و تأكيد كرد كه اين روابط ممتاز خواهد ماند. او اظهار کرد جمهوری اسلامی ايران و عراق دارای روابط تاريخی و كهن هستند كه ‌اين روابط فراتر از رابطه‌ همسايگی است.

احمدی‌نژاد هچنین خاطرنشان كرد: از برادران خود در دولت و مجلس عراق به‌طور كامل حمايت می‌كنيم و همه‌ تجربيات خود را در تمام زمينه‌ها از جمله بازسازی عراق و همكاری‌های اقتصادی در اختيار برادران خود در عراق قرار خواهيم داد.

نخست وزير عراق نيز در اين‌ كنفرانس مشترک مطبوعاتی، ايران را به عنوان كشوری مهم، دوست و برادر خوب برای عراق توصیف كرد و گفت: افق‌های باز همكاری دو كشور، بسيار روشن و مشخص است.

وی که سفر خود به ايران را بسيار خوب ، سازنده و مثبت ارزيابي كرد اظهار داشت: برای دو كشور ايران و عراق كه مناسبات تاريخي و بسيار كهنی‌ از گذشته دارند اين سفر نقطه عطفی در گسترش و تعميق مناسبات خواهد بود.

در این کنفرانس، خبرنگاری عراقی با اشاره به اتهامات مطرح شده عليه ايران مبنی ‌بر دخالت در امور داخلی عراق، از نخست وزير عراق پرسيد: آيا عملی نشدن توافقات بين دو كشور، به همين دليل است؟

نخست وزير عراق در پاسخ، با رد اين ادعا گفت : مانعی بر سر راه اجرای توافقات ايران و عراق نيست و من در اين سفر سعه‌ صدر و آمادگی كامل مقامات ايران‌ را برای توسعه ‌و تعميق مناسبات ‌و همچنين اجرايی‌شدن توافقات شاهد بودم.

پیش از این خبرگزاری رويتر گزارش داده بود که احتمالا نوری المالکی در این سفر، از مقامات ايرانی خواهد خواست که به دخالت در امور عراق پايان داده شود.

نظر بدهید


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی