تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

روزنامه شرق توقيف شد

shargh-carton-thumb.jpgروزنامه شرق پس از انتشار 855 شماره با حکم هیات نظارت بر مطبوعات به محاق توقیف رفت. هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه خود که صبح روز دوشنبه برگزار شد، حکم به توقیف روزنامه «شرق» داد. این تصمیم پس از پایان مهلت یک ماهه این هیات برای تغییر مدیر مسؤول روزنامه «شرق» انجام گرفت.
روزنامه شرق را که چهارمین سال انتشار خود را می گذراند ، می توان موثر ترین روزنامه غیردولتی ایران خواند .

این روزنامه به خاطر انتشار کاریکاتوری که در آن در یک صفحه شطرنج اسب و الاغی ترسیم شده بود و بر گرد سر الاغ هاله ای از نور مشاهده می شد ، توقیف شده است .

این کاریکاتور هم اکنون از سایت روزنامه حذف شده است.

شرق پیش از این نیز با چاپ مطلبی در صفحه تاریخش ( ویژه مشروطه) درباره ستارخان که از نظر هیات نظارت توهین آمیزتلقی شده بود ، تا پای توقیف پیش رفت ، اما در نهایت ، حکم توقیف به حکم تغییر مدیر مسئول تبدیل شد .

پیش از این در دروه خاتمی توقیف مطبوعات به خصوص روزنامه ها از سوی دادگاه صورت می گرفت ، اما اخیرا هیات نظارت نیز در توقیف مطبوعات فعال شده است .

نخستین حکم تعطیلی هیات نظارت پس از تغییرات ترکیب این هیات توقیف مجله کارنامه بود. طبق قانون مطبوعات حکم هیات نظارت موقت است و باید پرونده روزنامه شرق به دادگاه ارجاع شده و دادگاه تصمیم نهایی را درباره شرق بگیرد .
همین موضوع باعث شده است که امیدواری هایی در زمینه رفع توقیف از رونامه به وجود بیاید .

رایزنی های مدیران این روزنامه در این زمینه آغاز خواهد شد.

پیش از این نیز روزنامه شرق به همراه روزنامه یاس نو توسط قاضی مرتضوی توقیف شد، اما روزنامه یاس نو در محاق توقیف ماند و روزنامه شرق با رایزنی های مدیرانش و با نوشتن ندامت نامه ای توسط مدیر مسئول رفع توقیف شد، ندامت نامه ای که در همان روزها از سوی برخی از رونامه نگاران یک اقدام حرفه ای برای نگه داشتن روزنامه تلقی شد .

باید منتظر ماند و دید آیا در این دوره نیز چنین اقدام هایی در رفع توقیف معتبرترین روزنامه بخش خصوصی ایران موثر واقع خواهد شد یا نه؟

نظر بدهید


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی