تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ديدار امروز لاریجانی و سولانا؛ آخرین فرصت مذاکره

  امروز علی لاريجانی، رييس هيأت مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی با خاویر سولانا، مسئول سياست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و مذاکره می‌کند. این، واپسین فرصت ايران برای مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای است تا بتواند بر تصميم احتمالی شورای امنيت سازمان ملل برای اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی تأثير بگذارد.

  به گزارش خبرگزاری رويترز، خاویر سولانا از علی لاریجانی خواهد خواست ابهام‌های موجود در پاسخ جمهوری اسلامی به بسته مشوق‌های اروپایی به ایران را از میان ببرد. ايران در بیست و دوم ماه اوت گذشته، گفت در صورتی که اروپا به ادامه مذاکرات تن دهد، اين کشور برنامه هسته‌ای خود را محدود خواهد کرد.

يکی از ديپلمات‌های غربی آشنا به رويکردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی به خبرگزاری رويترز گفته است احتمالاً آقای لاريجانی تأکيد می‌ورزد ايران توقف غنی‌سازی اورانيوم را به مثابه پيش‌شرط تداوم مذاکرات نمی‌پذيرد و اقدام شورای امنیت تنها به امکان دستيابی به توافق آسيب می‌زند.

سولانا و لاريجانی تا بیست و چهار ساعت پيش از انجام مذاکره، نتوانسته بودند درباره زمان و مکان مذاکره به توافق برسند. اين ديدار قرار بود روز چهارشنبه گذشته برگزار شود که در دقایق آخر به تعويق افتاد. اين امر نشان‌دهنده افزايش تنش‌ها ميان ايران و اروپا در زمینه پرونده هسته‌ای است. ايران به ضرب الاجل 31 اوت شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف غنی‌سازی اورانیوم اعتنا نکرد.

نظر بدهید


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)



آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی