تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۸۵

درگذشت عبدالله نوری رهبر دينی تاجيکستان

سید عبدالله نوری رهبر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان امروز بعد از ظهر در سن 59 سالگی از عالم درگذشت.

بنا بر گزارش بخش تاجیکی رادیو آزادی عبدالله نوری طی دو سال اخیر از بیماری شدیدی رنج می برد و پس از یک عمل جراحی در آلمان داشت به شیمی درمانی می پرداخت. گفته شده است که آقای نوری از مرگی طبیعی درگذشته است و در برگه پزشکی او آورده شده است که دلیل مرگ او "بیماری شدید" بوده است.

عبدالله نوری سال 1947 در خانواده ای سنتی به دنیا آمد و تدریس دینی خود را نزد پدرش ملا نور الدین آغاز کرد
.او از سال های 1975 در زمان شوروی سابق با هماندیشان خود یک حزب مذهبی زیرزمینی راه انداخت

اما محبوبیت آقای نوری از زمانی اوج گرفت که در زمان جنگ داخلی تاجیکیستان، باوجود این که به عنوان رهبر اتحاد نیروهای مخالف دولت تاجیکستان، در افغانستان به سر می برد از آشتی ملی در تاجیکستان طرفداری کرد.

هرچند این رضایت او در نتیجه گفت و شنید های درازمدت بین عبدالله نوری و امام علی رحمانوف و با پادرمیانی سازمان ملل و کشورهای روسیه و ایران انجام گرفت، اما نتیجه آن باعث خشنودی و آسایش مردم تاجیک شد و آنها از این تصمیم رهبر حزب مذهبیشان استقبال کردند.

آقای نوری همچنین از سال 1997 تا 1999 ریاست کمیسیون آشتی ملی تاجیکستان را بر عهده داشت و نقش ارزنده ای در صلح و ثبات در تاجیکستان ایفا کرد و کارهای چشمگیری برای مردم انجام داد.

پيکر عبدالله نوری روز پنجشنبه 10 اوت طبق وصیت خود او، در مزار مسجد مولانا در استان رودکی در کنار آرامگاه محمد علی هندوستانی، استاد مذهبی خود دفن خواهد شد.

نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی