تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۸۵

جهانبگلو در ایسنا: متهم به اقدام علیه امنیت ملی هستم

jahanbagloo.jpgخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) متن گفتگویی را با رامین جهانبگلو، پژوهشگر و روشنفکر ایرانی منتشر کرده است. به گزارش ایسنا، آقای جهانبگلو خود به دفتر این خبرگزاری مراجعه کرده و خواهان انجام مصاحبه شده است. .

خبر آزادی رامین جهانبگلو، دیروز و پس از گذراندن چهار ماه در زندان و سپردن وثیقه ای سنگین اعلام شد.
وی درباره اتهاماتش گفت: آنچه به من تفهيم شد اقدام عليه امنيت ملي و ارتباط با بيگانگان است و نه جاسوسی. من در درباره ايران يا خاورميانه در چندین سایت مطالبی نوشتم كه مربوط به ماموران امنيتي بود كه البته اين اقدامات ناآگاهانه انجام شده است.» جهانبگلو همچنین افزود : «علت دستگيري من با فروپاشي نرم يا از درون ارتباط پيدا ‌مي‌‌كرد و حساسيت هم در ارتباط با افرادي بود كه به ايران دعوت كردم. یکی از کارهای من انجام پژوهشی تطبیقی برای موسسه مارشال بود در این ارتباط که روشنفكران در اروپاي شرقي در زمان فروپاشي كمونيسم چه نقشي داشتند و چگونه اين نقش را ايفا كردند؛ چگونه جامعه مدني را توانستند توانمند كنند که نتيجه آن فروپاشي بوده است و مقايسه با اينكه روشنفكران در ايران به علاوه عناصر گروه‌هاي غير دولتی، چگونه مي‌توانند توانمند شوند».

خبرگزاری ایسنا به نقل از رامین جهانبگلو نوشته است که در طول بازداشت و بازجویی ها رفتار خشنی با او صورت نگرفته و وی شایعه تهیه فیلمی از اعترافات وی برای پخش از صدا و سیمای جمهوری اسلامی را نیز رد کرده است.

پیش از این گفته می‌شد قرار است رامین جهانبگلو با حضور در یک برنامه تلویزیونی در مورد موارد اتهامی‌اش اعتراف کند. هر چند او در سخنان خود بعد از آزادی از زندان این خبر را شایعه دانسته است.

پیش از این عزت الله سحابی از فعالان سياسی قديمی ايران، سعیدی سیرجانی، روشنفکر و نویسنده ایرانی، فرج سرکوهی نویسنده و روزنامه‌نگار، علی افشاری از فعالان جنبش دانشجویی ایران، جواد غلام تمیمی از متهمین پرونده موسوم به سایت‌های اینترنتی از جمله کسانی هستند که پیش از این بعد از گذران یک دوره بازدداشت علیه خود وادار به اعتراف شده‌ اند.

نظرهای خوانندگان

حکایت میکنند روزی سلطان جنگل اراده کرده بود تا خرسی را به خاطر جسارتش گوشمالی دهد. چاکران و غلامان را ماموریت داد تا خرس نگون بخت را یافته و به نزد سلطان برند. غلامان و چاکران در همه جا به جستجو پرداختند. دیگر حیوانات جنگل که از امر سلطان آگاه شده بودند متوجه شدند که روباه از ترس جان، دم خویش بر کول نهاده و سراسیمه فرار میکند.حیوانات از او علت فرار را پرسیدند و روباه ماجرا را چنین بازگو کرد: درست است که سلطان امر به تنبیه خرس فرموده اند ولی همینکه به دست ملازمانش گرفتار شوم تا ثابت کنم که من خرس نبوده بلکه روباهم پوست از سرم کنده شده است!!
العارف یکفی بالاشاره:
احتمالا محبوسین زندانهای کشورمان شرح درست این حکایت را میدانند و به عمق غضب سلطان هم واقف هستند.هنوز چند صباحی از ماجرای اکبر محمدی و پیشتر از آن زهرا کاظمی نگذشته است.جان بر کفان سلطان به هیچ اعتراضی برای روشن شدن ماجرا تن نمیدهند چه بسا این اندیشمند هم از ماجرای اسلاف گرفتار شده پند گرفته باشد.
عاکف

-- عاکف ، Sep 1, 2006 در ساعت 04:35 PM

نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی