تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۸۵

نجیب محفوظ نویسنده برجسته عرب درگذشت

نجیب محفوظ در حال خواندن روزنامهنجیب محفوظ ،نویسنده برجسته مصر و برنده جایزه نوبل ادبیات امروز درگذشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، نجیب محفوظ صبح چهارشنبه، بعد از چند هفته بيماری، در سن 95 سالگی بر اثر سکته قلبی در بيمارستان درگذشت.

نویسنده فقید مصر، در سال 1911 در قاهره به دنیا آمد و از شاخص‌ترین چهره‌های روشنفکری مصر بود که 50 اثر داستانی از خود برجای گذاشت. از این میان سه‌گانه "بین کاخ‌ها"، "کاخ اشتیاق" و "خانه شوق" که در سال‌های 1955 تا 1957 منتشر شد، نام او را در دنیای ادبیات عرب مطرح کرد. تقریبا ازهمه داستان‌های او، فیلم ساخته شده و بسیاری از کتاب‌هایش به انگلیسی ترجمه شده است. محفوظ در دانشگاه قاهره، فلسفه خوانده بود و مدتی در کادر اداری این دانشگاه فعالیت کرد. او در سال 1994 از یک سوء قصد جان سالم به در برد.

نجیب محفوظ اولین نویسنده عرب بود که در سال 1988 جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. او جایزه دریافتی‌اش را به چهار بخش تقسیم کرد: یک بخش برای همسرش، دو قسمت برای دخترانش و بخش دیگررا به مراکزخیریه فلسطین اهدا کرد. چند هفته پیش حال نجیب محفوظ به وخامت گرائيده بود و شب گذشته در بيمارستان دچار ایست قلبی شد. تلاش پزشکان يکبار ديگر او را به زندگی بازگرداند ،اما ایست قلبی دوم که ساعت 8:30 صبح چهارشنبه اتفاق افتاد به زندگی او خاتمه داد. قرار است فردا (پنجشنبه)، جسد نجیب محفوظ به خاک سپرده شود. مراسم بزرگداشت او در مسجد الرشدان در قاهره برگزار می‌شود که محل بزرگداشت شخصیت‌های اجتماعی بزرگ مصر است.

 در همین‌باره :
آيا بنیادگرایان از مرگ محفوظ خوشحال می‌شوند؟

زندگی نامه نجیب محفوظ

جایزه نوبل برای نویسنده عرب

حال نجیب محفوظ نامساعد است

نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی