تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۵

دیدبان حقوق بشر از ایران خواست نظارت سازمان‌های غیر‌دولتی را بپذیرد

سازمان ديدبان حقوق بشر در بیانیه ای از دولت ايران خواست فوراً از تلاش برای پيگرد قضائی اعضای کانون مدافعان حقوق بشر دست بردارد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که دوازدهم مرداد کمیسیون ماده ده احزاب که وابسته به وزارت کشور ایران است هر گونه فعالیت کانون مدافعان حقوق بشر را غیرقانونی اعلام کرد. این کمیسیون دلیل این کار را تایید نشدن مرامنامه و اساسنامه کانون مدافعان حقوق بشر در این کميسيون‬ دانست و اعلام کرد هرگونه فعاليت اين کانون، غيرقانونی است و متخلفان تحت پيگرد قضائی قرار می ‌گيرند.
کانون مدافعان حقوق بشر که رياست آن را شيرين عبادی، برنده ايرانی جايزه صلح نوبل بر عهده دارد، چهار سال است به عنوان تشکلی غيردولتی در ايران فعاليت می کند اما به گفته شیرین عبادی علیرغم تلاش های مکرر او و همکارانش هنوز از وزارت کشور ايران مجوز فعاليت دريافت نکرده است. این کانون از سوی فدراسيون بين المللی جوامع حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است.

دیدبان حقوق بشر با یادآوری این که تلاش برای ساکت کردن شیرین عبادی یک پسرفت بزرگ است اعلام کرده که اگر از تلاش شیرین عبادی برای دفاع از حقوق بشر جلوگیری شود هیچ یک از مدافعان حقوق بشر از تعقیب قضایی مصون نخواهند بود.
طبق بیانیه ديدبان حقوق بشر دولت ايران به عنوان یکی از امضاکنندگان پيمان بين المللی حقوق مدنی و سياسی موظف است حق شهروندانش را برای برگزاری تجمع و ایجاد تشکل به رسمیت بشناسد.

این کانون را شیرین عبادی و همکاران دیگرش از جمله محمد سيف‌ زاده، محمدعلی دادخواه، عبدالفتاح سلطانی و محمد شريف تأسيس کرده اند که همه از وکلای دادگستری اند و در سال‌های اخير به صورت رایگان از متهمان پرونده های سياسی و مطبوعاتی دفاع کرده اند.

دیدبان حقوق بشر از ایران خواسته است به فعالان حقوق بشر امکان بدهد به فعالیت صلح آمیز بپردازند. در بیانیه دیدبان حقوق بشر آمده است: دولتی مثل ایران که مدعی است به حقوق بشر پایبند است باید به جای مهار کردن سازمان‌های غیر‌دولتی مدافع حقوق بشر، از نظارت آنها استقبال کند.

نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی