تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۵

اروپا خواستار بررسی مرگ اکبر محمدی شد

akbar.jpgاتحادیه اروپا، با صدور بیانیه‌ای از ایران خواست تحقیقات مستقلی درباره مرگ اکبر محمدی، دانشجوی زندانی در اوین، انجام شود.
در این بیانیه تاکید شده که اتحادیه اروپا درباره مساله فعالان حقوق بشر ایران " به شدت، نگران" است.

اکبر محمدی دانشجویی که پس از تظاهرات دانشجویان کوی دانشگاه در 18تیر 1378 دستگیر شده بود، 8 مرداد 1385، پس از اعتصاب غذا، در زندان اوین درگذشت.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود افزود، براساس گزارش‌های رسیده، روند محاکمه محمدی، "ایرادهای جدی" داشته و در طول حبس نیز با او " بدرفتاری" شده است.

در بیانیه اتحادیه اروپا با اشاره به ابهاماتی که درباره مرگ اکبرمحمدی وجود دارد، این سوال مطرح شده است که آیا " در زمان اعتصاب غذای زندانی، مراقبت‌های مناسب پزشکی از او به عمل آمده است یا نه؟"

اتحادیه اروپا، تاکید کرده است، وضعیت منوچهر محمدی، برادر زندانی اکبر محمدی را هم در نظر دارد و علاوه بر آن، مراقب وضعیت سایر دانشجویان زندانی در ایران است.

در بیانیه آمده است، اتحادیه اروپا به شدت نگران برخوردهای خشن با ناراضیان سیاسی و رهبران مخالف دولت، فعالان دانشجو و همین‌طور فعالان حقوق بشر در زندان‌های ایران است و از دولت این کشور می‌خواهد، به تعهدات خود در قبال توافقات بین‌المللی، احترام بگذارد.

اکبر محمدی به همراه برادرش منوچهر و جمعی از فعالان دانشجويی و از جمله احمد باطبی به دنبال تظاهرات دانشجویی در کوی دانشگاه دستگیر شد. دادگاه، مجازات او را اعدام تعیین کرد اما بعد، با عفو رهبر ایران، حکم محکومیت او به 15 سال زندان تخفیف یافت.

منوچهر محمدی، برادر اکبر هنوز در زندان است. احمد باطبی، دانشجوی زندانی دیگر نیز در هفته های گذشته، مدتی را دراعتصاب غذا به سر می‌برد.

نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی