تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۵

شناسائی اجساد کارکنان امدادرسانی در سری لانکا

بازماندگان داغديده‌ی کارکنان امدادرسانی که در درگيری‌های سری‌لانکا به قتل رسيده‌اند، آماده‌ی خاکسپاری می‌شوند و در همين حال ارتش سری‌لانکا حملات توپخانه‌ای تازه‌ای را عليه‌ ببرهای تاميل از پايگاه‌هايی در اين شهر بندری آغاز کرد.

اجساد ۱۷تن از کارکنان سازمان خيريه‌ی فرانسوی «مبارزه با گرسنگی» (ACF) در حالی که از دور دست صدای گلوله‌بارانی سنگين به گوش می‌رسيد به بیمارستان شهر «موتور» در شمال شرق کشور آورده شدند.

نبرد بر سر دسترسی به آب از يک سد آبياری محل نزاع در منطقه‌ی شمال شرق دو هفته است که شدت گرفته و دست‌کم بنا به آمار رسمی ۴۴۰ کشته بر جای گذاشته است.

وزير دفاع گفته است که نيروهای امنيتی تلاش می‌کنند تا «عمليات آب‌ رسانی» را برای در هم شکستن محاصره‌ی شورشيانی که آب را از ۱۵۰۰۰ خانواده‌ی کشاورز دريغ داشته‌اند، ادامه دهند.

کارکنان امدادرسانی هنگامی به قتل رسيدند که درگيری نزديک سد به شهر ساحلی «موتور» که هفته‌ی گذشته درگيری عمده‌ای در آن رخ داد، گسترش يافت.

به گفنه‌ی يکی از مقامات، يک سرباز نيروی هوايی در حمله‌ای که گمان می‌رود از سوی ببرهای تاميل باشد به قتل رسيد در حالی که سه نفر مجروح که از درگيری گريخته بودند به همان بيمارستانی آورده شدند که اجساد کارکنان امدادرسانی در آن شناسايی شدند.

سازمان خيريه‌ی فرانسوی «مبارزه با گرسنگی» در پی اين قتل‌ها که ناگوارترين اتفاقی بود که از هنگان شروع به کارش در ۲۵ سال گذشته رخ داده است، مأموريت‌اش را معلق ساخت.

مدير اين گروه، بنوآ ميريبل اظهار داشت: «کارکنان امدادرسانی را میشد به روشنی از روی تی‌-شرت‌های‌شان به عنوان اعضای يک سازمان غير دولتی شناسايی کرد.»

مسئولان امداد رسانی گفتند که آن‌ها در موقعيتی نيستند که بگويند اين افراد چگونه به قتل رسيده‌اند، اما چندين شاهد عينی که اجساد را در روز يکشنبه ديده‌اند می‌گويند که آن‌ها با گلوله به قتل رسيده‌اند.

چاندرا فرناندو، بازرس کل پليس، نيز در بيانيه‌ای گفت که: «در حال حاضر هيچ شواهدی وجود ندارد، اما پليس بعد از کالبدشکافی قادر خواهد بود گزارشی مفصل از ماجرا ارايه دهد.»

ببرهای شورشی تاميل و نيروهای دولتی هر يک ديگری را به خاطر قتل‌ها مسئول می‌دانند.

ماهيندا ساماراسينگا، وزير حقوق بشر، گفت که دولت تحقيقاتی «شفاف» را درباره‌ی خون‌بارترين حمله‌ای که در درگيری‌های سه دهه‌ی اخير اين جزيره عليه يک سازمان بشردوستانه رخ داده است، انجام خواهد داد.

بيل کلينتون، رييس جمهور سابق ايالات متحده، نيز که فرستاده‌ی ويژه‌ی سازمان ملل برای کمک‌رسانی در سونامی اقيانوس هند است، از اين قتل‌ها ابراز انزجار کرده است.

اين قتل‌ها که در ميان درگيری‌های شديد در اين منطقه‌ی ساحلی رخ داده‌اند، نشانه‌ی پس‌رفتِ تازه‌ای در روند صلحِ شکننده‌ی اين جزيره است.

ايالات متحده‌ی آمريکا، يکی از حاميان کليدی روند صلح سری‌لانکاست که هدایتِ آن به دست نروژ است و اميدوار است راهی برای خاتمه دادن به خون‌ريزی‌ها پيدا کند.

شان مک‌کورماک، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريکا اظهار داشت: «وضعيت بسيار وحشتناکی است و ما از بازگشت خشونت بسيار ناراحت هستيم. ما هر چه در توان داريم انجام خواهيم داد تا دست‌کم به خشونت‌ها پايان دهيم و سپس هر گونه مذاکره‌ای را که خشونت را برای همیشه تمام کند آغاز خواهيم کرد.»

از زمان آغاز شورش‌های تاميل در سال ۱۹۷۲ تقريباً ۶۰۰۰۰ نفر کشته شده‌اند.

نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی