تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۵

روسيه: قطعنامه ای که لبنان نخواهد نبايد تصويب شود

روز سه شنبه درگیریهای زمینی ازتش اسرائیل با افراد حزب الله در جنوب لبنان ادامه یافت. در این درگیری ها سه سرباز اسرائیلی کشته شدند. شهر مرزی خییام در جنوب لبنان با هواپیما و خمپاره مورد حمله قرارگرفت.اسرائیل نزدیک به 80 بار از دیشب به حملات هوائی دست زد و حزب الله هم بیش از 140 راکت بداخل اسرائیل پرتاب کرد.

در حالیکه دیپلمات ها در سازمان ملل به تلاش خود برای توافق بر سر قطعنامه ادامه می دهند، اسرائیل گفته است در صورتی که این توافق هرچه زودتر حاصل نشود بر شدت عملیات نظامی خود می افزاید.

فرانسه و آمریکا که پیش نویس قطعنامه حاضر را تهیه کرده اند در حال بررسی پیشنهادهای اصلاحی کشورهای عرب اند. هیاتی از وزیران خارجه عرب مواضع لبنان را امشب در سازمان ملل مطرح می کند.

نماینده روسیه در سازمان ملل هم گفته است "قطعا قطعنامه ای که مورد قبول لبنان نیست نباید به تصویب برسد".

تونی بلر نخست وزیر بریتانیا گفته است که امکان رسیدن به توافق بر سر قطعنامه تا چهارشنبه وجود دارد، اماخواست لبنان برای خروج فوری ارتش اسرائیل در آن گنجانده نخواهد شد. آقای بلراضافه کرد: "مسئله مهم این است که ابتدا با تصویب قطعنامه ای خواهان پایان خصومت ها شویم تا بعد از آن بر سر قطعنامه دومی به توافق برسیم که درآن استقرار نیروی بین المللی پاسدار صلح وخروج ارتش اسرائیل درنظر گرفته شده".

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا، هم گفته است که خروج فوری ارتش اسرائیل خلائی را ایجاد می کند که به حزب الله مورد حمایت ایران وسوریه اجازه می دهد بار دیگر به مواضع سابق خود باز گردد و خود رامسلح کند.


نخست وزیر اسرائیل، اهود اولمرت، پیشنهاد لبنان را برای اعزام پانزده هزار سرباز به جنوب در مقابل خروج ارتش اسرائیل "جالب توجه" خوانده، اما گفته است که کابینه امنیتی اسرائیل روز چهارشنبه گسترش احتمالی دامنه عملیات نظامی را بررسی خواهد کرد. اسرائیل می خواهد پیش ازعقب کشیدن نیروی اش از لبنان ، یک نیروی بین المللی پاسدار صلح همراه ارتش لبنان در جنوب مستقر شود. فواد سنیوره، نخست وزیر لبنان گفته است: "برای ما آتش بس فوری ویا دستکم توقف عملیات متجاوزانه در اولویت است."

نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی