تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۸۵

کردهای شمال عراق، زیر آتشباری مشترک ایران و ترکیه

 سربازان پ ک ک در شمال عراق- عکس: گاردینبنا به گزارش های منتشره، کردهای ساکن منطقه مرزی در شمال عراق ظرف چهار روز گذشته زير آتشباری مشترک نيروهای مسلح ايران و ترکيه قرار داشته و بر اثر آن گروه کثيری از خانواده‌ها و افراد غير نظامی مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

روزنامه گاردين، چاپ لندن امروز در گزارش مفصلی در‌این‌باره، می‌نويسد که به نظر می‌رسد حمله به کردهای اين منطقه، بر طبق يک طرح هماهنگ شده قبلی بين ايران و ترکيه صورت می‌گيرد و تدارک آن مربوط به چند هفته گذشته است.

بر اساس اين گزارش، هدف از طرح ياد شده، در هم کوبيدن مواضع چريک‌های کرد ترکيه، "پ‌ک‌ک"، مستقر در شمال عراق و در نزديکی مرزهای مشترک ايران و ترکيه است. ترکيه و عراق از چند هفته قبل گردان‌هائی از تانک و توپخانه و سربازان خود را به اين منطقه گسيل داشته‌اند.

انبوهی از ساکنان کرد در سه گوشه مرزی عراق، ايران و ترکيه که طی روزهای گذشته مورد حمله ايران و ترکيه بوده‌اند پس از ترک محل سکونت خود به دره‌های پشت کوهستان قنديل پناه برده و چادر زده‌اند. در اين حملات دست کم يک نفر کشته شده است.

رستم جودی از رهبران چريک‌های کرد ترکيه "پ‌ک‌ک"، ادعا کرده است که نيروهای تحت فرماندهی او، دست به هيچگونه عمليات نظامی عليه ترکيه و ايران از داخل عراق نزده‌اند و فعاليت اين گروه در شمال عراق صرفا سياسی است.

از سوی ديگر، خالد صالح سخنگوی حکومت محلی کردستان عراق در اربيل می‌گويد، ما اين حملات را محکوم می‌کنيم و اصرار داريم تا حکومت عراق از ايران و ترکيه بخواهد که به حق حاکميت ما احترام بگذارند.

نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی