تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۵

اجازه اقامت برای يک زن همجنسگرای ايرانی

دادگاهی در شهر اشتوتگارت آلمان به يک زن هم جنسگرای ايرانی اجازه اقامت داد. اين زن 23 ساله ايرانی در سال 2003 به آلمان آمده و تقاضای پناهندگی کرده بود.او در دادگاه گفت که
با توجه به قوانين ايران نمی تواند آزادانه زندگی کند و احتمال دارد به دليل همجنسگرا بودنش به اعدام محکوم شود. چند سال قبل هم زن ايرانی ديگری به همين دليل توانست اقامت بگيرد.

اين حکم دادگاه در موارد مشابه مورد استناد قرار می گيرد.سابق بر اين به دشواری زنان می توانستند به دليل فشارهائی که به لحاظ جنسيتشان به آنها وارد می شد در آلمان اقامت بگيرند. در قانون جديد خارجيان آلمان که از سال 2005 به اجرا در آمده مواد قانونی در اين رابطه منظور شده است .

طبق قانون پناهندگی جديد آلمان اگر زنان بتوانند ثابت کنند که به دليل زن بودنشان در کشورشان در خطر وتحت تعقيب بوده اند می توانند پناهندگی دريافت کنند. به همين دليل می توان به غير از مرحله پناهندگی از دادگاه های آلمان هم تقاضای اقامت کرد.
البته ثابت کردن نوع خطراتی که زنان با آن مواجه هستند آسان نيست.تعداد زيادی از زنان ايرانی که به تنهائی و يا با فرزندانشان به آلمان آمده اند،نتوانسته اند به دليل فشارهای خانوادگی و يا اجتماعی از دولت آلمان اجازه اقامت بگیرند.آنچه اهميت دارد وضعيت فردی هر کسی است و به حکم کلی تحت فشار بودن زنان اقامتی به آنها تعلق نمی گيرد.

نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی