تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۸۵

قطعنامه آتش‌بس صادر شد، درگیری‌ها ادامه دارد

سربازان اسرائیل در حال حرکت به سمت جنوب لبنان- Apسرانجام پس از يک ماه از آغاز جنگ بين ارتش اسرائيل و شبه نظاميان حزب الله در جنوب لبنان، قطعنامه شورای امنيت مبنی بر ضرورت پايان دادن به درگيری‌ها صادر شد. براساس اين قطعنامه که شماره 1701 را بر خود دارد و به اتفاق آرای اعضای شورای امنيت تصويب شده است، نيروهای حزب الله بايد پرتاب راکت به اسرائيل را خاتمه دهند و ارتش اسرائيل نيز بايد به عمليات تهاجمی در جنوب لبنان پايان دهد و نيروهای خود را از اين کشور خارج کند.

کوفی عنان دبير کل سازمان ملل از تاخير در تصويب قطعنامه انتقاد کرد وبا تاکيد بر ضرورت پايان هرچه سريعتر درگيری‌ها گفت،از اين‌که شورای امنيت خيلی زودتر به اين توافق نرسيد عميقا رنجيده است.

 اين قطعنامه که پيش نويس آن توسط فرانسه و آمريکا تنظيم شده بود، پس از يک هفته بحث و جدل فشرده به تصويب رسيد. مهمترين تغييرات قطعنامه مربوط به وارد کردن پيشنهادات لبنان و کشورهای عضو اتحاديه عرب بود.

 به موجب اين قطعنامه، نيروی صلح سازمان ملل که حدود 15 هزار برآورد می شود، به همراه همين تعداد از نيروی ارتش لبنان موظف هستند، مناطقی را که تاکنون در اختيار حزب الله بوده است، در کنترل خود درآورند. اختيارات اين سپاه صلح شامل خلع سلاح حزب الله نيز هست.

 قطعنامه همچنين خواستار آزادی بی قيد و شرط سربازان اسرائيلی شد که در آستانه جنگ توسط حزب الله ربوده شده‌اند. در اين قطعنامه به کوفی عنان ماموريت داده شده است تا ظرف مدت 30 روز، طرحی را آماده کند که بر اساس آن بتوان به منازعه بر سر مزارع "شبا" در جنوب لبنان که تا کنون سوريه مدعی مالکيت آن بوده است، پايان داد.

 نشست فرماندهان سپاه صلح

 امروز قرار است کشورهائی که در تشکيل اين سپاه صلح شرکت می کنند، در مورد چگونگی استقرار آن به مشورت بپردازند.
فرانسه که قرار است فرماندهی سپاه صلح را داشته باشد امروز اعلام کرد، نقش خود را در اجرای قطعنامه بر عهده خواهد گرفت.

در آلمان يک مقام نظامی عالی رتبه اين کشور احتمال شرکت نيروهای آلمان در سپاه صلح را رد نکرد. اما به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساعاتی پس از تصويب قطعنامه شورای امنيت ارتش اسرائيل دست به عمليات تهاجمی جديدی زد که بنا به اعلام مسئولان نظامی اين کشور تا رودخانه "ليتانی" که از نظر اسرائيل دارای اهميت استراتژيک است، ادامه خواهد يافت.

 اسرائيل می گويد، اين عمليات که تا کنون تا روستای "غندوريه" در 11 کيلومتری خاک لبنان پيش رفته است، از هوا و دريا نيز پشتيبانی می‌شود. همزمان، بمباران هوائی لبنان ادامه دارد و از جمله در شهر صيدان يک کارخانه برق بر اثر اصابت بمب تخريب و برق شهر قطع شده است. در شمال لبنان نيز چهار جاده ارتباطی به سمت سوريه بمباران شده است.

 پليس لبنان اعلام کرده است که نيروهای حزب الله نيز صبح امروز 20 راکت به مناطق شمالی اسرائيل پرتاب کرده‌اند. قرار است قطعنامه 1701 شورای امنيت در پارلمان‌های لبنان و اسرائيل نيز به طور مستقل مورد بررسی و اظهار نظر قرار گيرد. اسرائيل می گويد عمليات نظامی خود در جنوب لبنان را تا روز يکشنبه که زمان تشکيل جلسه پارلمان اين کشور است ادامه خواهد داد.

نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی