تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۸۵

پيشروی اسرائيل در جنوب لبنان

تانک های اسرائيلی روز پنجشنبه از مرز شمالی اين کشور به طول 7 کيلومتر تا شهر مرزی "خیام" در جنوب لبنان که نيروهای حزب الله در آن استحکامات نظامی دارند، پيشروی کردند. اين پيشروی با مقاومت و پرتاب موشک های ضد تانک مواجه شد. به گفته پلیس لبنان یک ستون زرهی اسرائیلی وارد "مرجعیون" از شهرهای بزرگ مسیحی نشین مرزی در ده کلیومتری داخل لبنان شده، اما سخنگوی ارتش اسرائیل می گوید آنها شهر را اشغال نکرده اند بلکه نیروهای اسرائیلی در حا ل ورود و خروج از شهرند. یکی از بزرگترین پادگان های ارتش لبنان در این شهر واقع است.

در همین حال، بحث بر سر پيش نويس قطعنامه شورای امنيت و اختلاف نظر فرانسه و آمريکا در مورد زمان عقب نشينی نيروهای اسرائيل از جنوب لبنان همچنان مانع از به رای گذاشتن قطعنامه میشود. بعد از ورود هيئت نمايندگی اتحاديه عرب به مقر سازمان ملل و از زمانيکه اسرائيل تصميم به پيشروی در داخل خاک لبنان گرفت، تصويب قطعنامه آتش بس تا کنون چهار بار به تاخير افتاده است.

فرانسه که از پيشنهاد بيروت و اتحاديه عرب پشتيبانی می کند مايل است زمانی که 15 هزار نيروی لبنانی در جنوب لبنان مستقر می شوند، نيروهای اسرائيل بلافاصله عقب نشينی خود از اين مناطق را آغاز کنند. اما آمريکا واسرائيل می گويند که اين کار قبل از رسيدن نيروی بين المللی مورد نظر که احتمالا فرانسه هدايت آن را بر عهده خواهد داشت، ممکن نیست. جان بولتن نماينده آمريکا در سازمان ملل پس از ديدار با "عمرو موسی" دبير کل اتحاديه عرب، به خبرنگاران گفت ما نمی خواهيم موقعيتی پيش بيايد که خلاء حاصل از عقب نشينی ارتش اسرائيل موجب نفوذ مجدد حزب الله در اين مناطق شود. او اضافه کرد که در بحث درباره طرح قطعنامه به راه حل هائی نزديک شده ايم، اما مسئله محوری را که زمان عقب نشينی نيروهای اسرائيل و نيز مشکلات عملی است نبايد ناچيز جلوه دهيم.

از طرف ديگر بالا گرفتن بحث و جدل بين فرانسه و آمريکا موجب شد تا ژاک شيراک رئيس جمهور فرانسه اخطار کند که اگر سازش بر سر طرح قطعنامه ممکن نشود، در آنصورت او طرح خودش را ارائه خواهد کرد. او که در شهر جنوبی تولون در فرانسه تعطيلات خود را می گذراند، پس از مشورت با وزيران خود، طی کنفرانسی مطبوعاتی گفت: " اگر ما بتوانيم به توافق برسيم چه بهتر، در غير اينصورت ما در شورای امنيت بحثی خواهيم داشت و در آنجا هر يک از ما در موضع خود قرار خواهد گرفت و فرانسه نيز طرح قطعنامه خود را ارائه خواهد کرد."

با وجود اين اختلافات حاد، وزير خارجه قطر که مسئول هيئت سه نفره اعزامی از سوی اتحاديه عرب است، برخورد خوش بينانه تری نسبت به امکان حل اختلافات و تصويب قطعنامه دارد. او می گويد ما تلاش می کنيم تا طرح قطعنامه بتواند روز جمعه به تصويب برسد.


نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی