تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۸۵

درگيری های شديد در بغداد و اطراف آن

شدت و کثرت درگيری های خشونت آميز در بغداد پايتخت عراق و شهرها و مناطق نزديک آن ، نگرانی مقامات امنيتی عراق و نيروهای ائتلاف را نسبت به خطر گسترش مخاصمات فرقه ای و سوق يافتن آن به سمت جنگ داخلی در اين کشور افزايش داده است. به گزارش خبرگزاری ها ، امروز صبح سربازان آمريکائی و عراقی در حاليکه يک گروه مظنون مسلح را در منطقه ای در شرق بغداد مورد تعقيب قرار داده بودند با شبه نظاميان شيعی طرفدار مقتدا صدر روبرو شدند که منجر به دو ساعت زد و خورد شديد شد و در جريان آن دو نفر غير نظامی کشته و 15 تن زخمی شدند.

. مسئول دفتر مقتدا صدر ادعا کرده است که اين حمله ای هدفمند از سوی نيروهای عراقی و آمريکائی عليه حاميان مسلح او بنام ارتش مهدی بوده و برای مجازات آن ها به خاطر شرکت در راهپيمائی اعتراضی روز جمعه سازمان يافته بوده است. اما ارتش آمریکا می گوید در این عملیات از نیروهای عراقی پشتیبانی میکرد که قصد داشتند «افراد مسلحی را که در هسته های شکنجه و قتل فعا ل هستند» دستگیر کنند.

امروز همچنین در نزديکی بعقوبه در شمال بغداد، گروهی مسلح بر روی سربازان عراقی در يک پست بازرسی آتش گشودند و شش نفر از آنها را کشتند و 15 تن را زخمی کردند. روز يکشنبه هم در منطقه ای در جنوب غربی بغداد 3 سرباز آمريکائی بر اثر انفجار بمبی که در کنار جاده کار گذاشته شده بود ، جان خود را از دست دادند. در همين روز در شهر تکريت نيز در جريان مراسم سوگواری 15 نفر از شرکت کنندگان بر اثر انفجار يک بمب انتحاری کشته شدند. علاوه بر اين، طی همين مدت در بغداد دو آتش سوزی بزرگ که علل اصلی آن هنوز روشن نيست اتفاق افتاده و در جريان آن يک سرباز نيروهای ائتلاف زخمی شده است.

در ارتباط با اين خشونت های فرقه ای شبه نظاميان مقتدا صدر اخيرا در افکار عمومی عراق به طور وسيع مورد اتهام و سوء ظن قرار گرفته اند. با اين حال مقامات عراقی و نيروهای ائتلاف در علنی کردن اين مسئله احتياط بسيار به کار می برند، زيرا که اين شبه نظاميان بخشی از نيروی شيعيان در دولت ائتلافی را تشکيل می دهند.

طی هفته های اخير مسئولان سياسی بلندپايه نيروهای ائتلاف در عراق بر ضرورت انجام اقدامات گسترده تر برای جلوگيری از جنگ داخلی در اين کشور تاکيد کرده اند. کونداليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه گفت که گروه های خشونت گرا به بغداد روی می آورند، زيرا مشخص است که آنها اهميت اين شهر را برای دامن زدن به مخاصمات و خشونت های فرقه ای و با هدف ايجاد ناامنی عمومی در کشور می دانند.

آمريکا ظرف ماه های گذشته سطح کمی و کيفی نيروهای خود در بغداد را بالا برده است، زيرا ادامه درگيری ها و تلفات و ضايعات انسانی گسترده آن می تواند اعتبار دولت جديد عراق را بسيار آسيب پذير سازد.


نظر بدهید





آرشیو ماهانه


از دست ندهید


گران‌ترین وکیل ایران

گفت‌وگو با ملکه اردن درباره اسلام

انصراف فرشچیان از اهدای آثارش

کتابگزاری داریوش آشوری درباره کیمیا

گفت‌وگو با آیت‌الله صانعی