رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اسفند ۱۳۸۶

عکسهای ریکاردو زیپولی در موزه هنرهای معاصر تهران

ساغر رفیعی

موزه هنرهای معاصر تهران، پس از چند سال رکود در برگزاری یک نمایشگاه شایسته و در خور آخرین ماه سال ۸۶ را به نمایشگاه عکس‌های ریکاردو زیپولی از ایران و ونیز اختصاص داد.


موزه هنرهای معاصر تهران، در میان حضور بی‌شمار عکاسان و هنرمندان، شاهد گشایش نمایشگاه «چشم درون»، آثار عکاسی ریکاردو زیپولی هنرمند عکاس ایتالیایی، به همراه چند نمایشگاه دیگر بود.

زیپولی متولد ۱۹۵۲ در شهر پراتو ایتالیا است. او عکاسی را از سال ۱۹۷۲ آغاز کرده و مدرس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه کافوسکاری در شهر ونیز است. آثار ادبی و تحقیقی او بیشتر بر مسایل تاریخی و سبک‌شناسی در حوزه ادبیات فارسی متمرکز است و در بخش ترجمه با توجه ویژه‌ای به شاعران سبک هندی به ویژه بیدل دهلوی فعالیت‌های زیادی انجام داده است.
عباس کیارستمی، نیکی کریمی و فاطمه معتمدآریا، هنرمندان سینما، در محاصر عکاسان از نمایشگاه دیدن کردند.

کیارستمی در مقدمه کتاب ونیز در پنجره‌ها، کتاب عکس‌های زیپولی، نوشته است: ریکاردو زیپولی را با عکس‌هایش از ایران شناختم. بدون شک نگاه من به طبیعت ایران متاثر از عکس‌های ریکاردو زیپولی است. وقتی هم که دوربینش ونیز را نشانه می‌گیرد انگار قلب مرا نشانه گرفته با انعکاس‌های جادویی واقعیت در فضاهایی سرشار از شعر و گرافیک حس و هندسه که ونیز قدیم را از ونیز امروز عبور می‌دهد.


در این نمایشگاه برای اولین بار، آثار عکاسان خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران هم به نمایش درآمد.

بخش اول نمایشگاه «چشم درون»، تحت عنوان «یک میهمان»، به آثار ریکاردو زیپولی از ایران اختصاص دارد، در بخش دوم با عنوان «یک شهر» آثار «محمدرضا جوادی» از این شهر بم به نمایش درآمده است. در بخش «یک پیشگام» آثار «نیکول فریدنی»، به منظور پاسداشت و تجلیل از این عکاس فیگورساز طبیعت نمایش داده شده است و در بخش دیگری با عنوان «یک نگاه» عکس‌های «مجید کوهرنگ دشتی» از طبیعت ایران، به روی دیوار رفته است.

«یک تاریخ» بخش دیگری از این نمایشگاه است که نگاهی به عکاسی ایران از دوره قاجار تا امروز دارد. در این بخش به همراه نمایش آثار عکاسان گمنامی از دوره قاجاریه، آثاری از ۲۰۰ عکاس ایرانی نیز به نمایش درآمده است.

در آخرین بخش این نمایشگاه با نام «یک مجموعه» آثار عکاسان خارجی موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برای نخستین بار به نمایش گذاشته شده است. در این بخش حدود ۴۰ عکس از عکاسانی چون «ویلیام فوکس تالبوت»، «نادار»، «اگوست ساندر»، «آلفرد استیگلیتز»، «آنسل آدامز»، «جولیا مارگارت کامرون»، «ادوارد استایکن»، «لویس هاین»، «مارگارت بورک-وایت»، «من ری»، و «واکر اوانز» به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه عکس‌های «ریکاردو زیپولی» با عنوان «چشم درون» تا پایان فروردین‌ماه سال ۱۳۸۷ برپا خواهد بود.

Share/Save/Bookmark