تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

یادی از «امین‌الله حسین» در برنامۀ جُنگ صدا

علیرضا افزودی



مجلۀ گفتاری «جُنگ صدا» این هفته مصادف شد با سالگشت زادروز «امین‌الله حسین» آهنگساز ایرانی‌الاصل، خالق سمفونيهاي «پرسپوليس»، «آريا» و باله‌هاي «به سوي نور»، «مينياتورهاي ايراني» و «شهرزاد».

همانطور که می‌دانید، علاوه بر کشورهاي اروپايي، آن دسته از کشورهايي که «امين‌الله حسين» از نظر ريشه‌هاي فرهنگي و قومي با آنها در پيوند بود، او را در شمار آهنگسازان خو قرار دادند، نظير کشورهاي ايران، ترکستان، آذربايجان و تاجيکستان. اما پس از مرگ اين هنرمند توانا و چيره‌دست، هيچ‌يک از اين کشورهاي مدعي، نه تنها از هنر او قدرداني نکردند، که به آساني وي را به فراموشي سپردند.

در برنامۀ این هفتۀ «جُنگ صدا»، صدای این آهنگساز را در مصاحبه‌ای به‌زبان فارسی می‌شنوید. گفتگو با «امين‌الله حسين» را «ارسلان ساساني» دوست هنرمندي که سالي پيش در مسير سفر خود به آمريکا، امکان ديدارش در استوديوي «جُنگ صدا» دست داد انجام داده است. از او که شايد چندان در نزد اهل هنر شناخته‌شده نيست، در فرصتي ديگر، حتما بيشتر و آنچنان که شايسته و سزاوار اوست، خواهیم نوشت.

با توجه به علاقه‌منديي که از سوي دوستداران موسيقي کلاسيک، نسبت به «امين‌الله حسين» وجود دارد، و اين کمبود، و يا بهتر گفته باشيم نبود اطلاعات کافي و آگاهي در معرفي و شرح حال و زندگي، سابقه و کارنامۀ فعاليت‌هاي هنري او، به بهانۀ سالروز تولد او، و همچنین براي آنهايي که مايل هستند تا بيشتر در بارۀ «امين‌الله حسين» بدانند، در بخش دوم «جُنگ صدا» به این آهنگساز پرداخته‌ایم.
در بخش اول نیز یادی از «حمید مصدق»، شاعر منظومۀ معروف «آبی، خاکستری، سیاه» می‌کنیم که دهم بهمن ماه سالگرد تولد او نیز بود.

برنامۀ چهارم «جُنگ صدا» را از [اینجا] بشنوید!
برنامۀ سوم را هم در [اینجا] می‌توان شنید.

در بارۀ «امین‌الله حسین» در [اینجا] و بیشتر بخوانید!

نظرهای خوانندگان

اینگونه زنده نگهداشتن نام بزرگان دنیای هنر , همجون نگهداری نام میرزا ابوالقاسم خان فردوسی ,یاری رساندن به بقای تمدن و فرهنگی است که سازنده زیبائیهای بسیاری در گذشته بوده و امروز نیز توان آن دارد که آن تمدن را در شکلی نوین باز سازد. به فراموشی گوهرهای خود را نباید سپرد. شما بس کاری زیبا در این زمانه نمودید. پیروزیتان را آرزو دارم
مسعود تاج داری

-- مسعود تاج داری ، Feb 3, 2007 در ساعت 10:56 PM

کارتان را تحسین کردم و از شنیدن صدای «امین الله حسین» حسی شدیداً خوش آیند و غریب به من دست داد که باور کنید اشگهایم را سرازیر ساخت. این بزرگان دنیای هنر را باید به ایرانیان و بخصوص به جوانان کشورمان شناساند که بس مایه افتخار و سربلندی است.
دستتان درد نکند که اینچنین به اعتلای این فرهنگ و گسترش آن می پردازید.
برای شنیدن برنامه های بیشتر از شما روز شماری می کنم.

-- احمد ، Feb 3, 2007 در ساعت 10:56 PM

Let’s don’t be blind (or deaf in this case) by patriotism! Technically, Hossein was not a great or even above average classical music composer. His music is type of light, nostalgic orchestral music that you would hear in any romantic sound tracks. Don’t get me wrong please, I admire his love for Iranian music and culture, however, what he’s done is nowhere near for example what Hedayat is done in using modern forms of arts with Iranian context. Anyway, that is what I think and it is not based on proper research or anything.

-- Mahyar ، Feb 3, 2007 در ساعت 10:56 PM

For years I was looking for a program or any news about Aminolah Hosain, unfortunatley I am not able to listen or open padcast. I got "not found" message.

-- faramarz from florida ، Feb 3, 2007 در ساعت 10:56 PM

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


چگونه به هم نپریم؟

کاشیگر و ترس از جوایز ادبی

روزی که آتوسا را شوهر دادند

با فروغ در انتهای راه

عشق، نیچه و داریوش آشوری