تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

جُنگ صدا، با یادی از فرهاد

«جنگ صدا» نشریه‌ای گفتاری‌ست که در آن بیشتر به مقوله‌های ادبی، هنری، فرهنگی و اجتماعی می‌پردازیم.

در دومین برنامۀ «جنگ صدا»، به بهانۀ سالگشت تولد «فرهاد مهراد» [29 دی‌ماه] یادی از او که صدای ترانۀ معترض بود می‌کنیم. خواننده‌ای که تلخ و سنگین و کم خواند، اما با همان چند ترانه خوش و روشن درخشید و در یادها ماند و خواهد ماند.

و مگر می‌شود از «فرهاد» گفت و از «شهیار قنبری» و «اسفندیار منفردزاده» نگفت؟ پس نگاهی به سابقۀ همکاری این مثلث هنری داریم. از فیلم «رضا موتوری» که ترانۀ متن آن را «شهیار قنبری» سرود و آهنگش را «منفردزاده» ساخت و اولین ترانۀ «فرهاد» بود، و از «جمعه» که ترانۀ متن «خداحافظ رفیق» بود و از از «کودکانه» و بوی عیدی، بوی توپ که باز حاصل همکاری این سه تن بود، و این آخری را با دکلمۀ خود شاعر و اجرای فرهاد نیز می‌شنویم

در ادامه با «شهیار قنبری»، ترانه‌سرا، بازیگر و کارگردان سینما، به‌عنوان خواننده نیز در اجرای ترانۀ «قدغن» آشنا می‌شویم. از «قدغن» او به شعری از «ناظم حکمت» شاعر انقلابی ترکیه می‌رسیم که سی‌ام دی‌ماه نیز سالگرد تولد او بود.

سرودۀ «شبی که برف تا زانو بود»، گزارش شبی‌ست زمستانی، که پلیس و سیاه‌پوشان به خانۀ شاعر می‌ریزند و او را با خود می‌برند. حکایت مقاومت آدمی‌ست در مقابل سردی و سیاهی مرگ، و روایت «ناظم حکمت» است از دل سپردن انسان به عشق، اندیشه و دریافتن.

و چون از شعر و ترکیه می‌گوییم، پس از «مولای روم، جلال‌الدین بلخی» آن شاعر پارسی‌سرای ایرانی هم می‌گوییم که در «قونیه» غنوده و این روزها در چهار گوشۀ جهان، هشتصدمین سال تولدش را جشن می‌گیرند.

بعد از برگزاری این بزرگذاشت در لندن، پاریس و این اواخر در کابل در افغانستان که به شکل برپایی همایش و سمینارها و کنفرانس‌های پروهشی برگزار شد، به لطف گزارشگر «رادیو قاصدک در سوئیس»، گزارشی از اجرای کنسرتی در شهر زوریخ را می‌شنویم که در آن با سازنده قطعۀ «به‌نام آتش» نیز مصاحبه شده. اثری که «آلفرد فدلر» یکی از بزرگان موسیقی کشور سوئیس، با الهام از اشعار مولوی خلق کرده و توسط گروه اپرایی و کنسرت زوریخ در دو روز پر استقبال به اجرا درآمد. دکلمۀ شعر «انسانم آرزوست» و اجرای ترانه‌ای با همین نام پایان‌بخش دومین شماره از نشریۀ گفتاری «جنگ صدا» است.

مجلۀ گفتاری «جنگ صدا»، توسط «علیرضا افزودی»، و برای پخش در برنامۀ «منهای هشت و نیم» از رادیو زمانه تهیه شده است.

برنامۀ دوم «جنگ صدا» را از «اینجا» بشنوید!

برنامۀ اول «جنگ صدا» را در «اینجا» بشنوید!

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)





از دست ندهید


چگونه به هم نپریم؟

کاشیگر و ترس از جوایز ادبی

روزی که آتوسا را شوهر دادند

با فروغ در انتهای راه

عشق، نیچه و داریوش آشوری